Placering af stikkontakt

Hej

Kan må man sætte en stikkontakt bag et køleskab, nederst på gulv? Ledning er tilsluttet, skal blot skrues fast.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil tro der ikke er plads til den, men det er svært at svare på.
Det er bare at måle og se :D

 

En stikkontakt må sidde næsten overalt også bag køleskab.
Den skal være tilgængelig og mindst 5 cm fra gulv, hvor man kan komme til at beskadige den med spark m.m.
Tilgængelig er den hvis køleskab kan rykkes ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jo ok tak, ja det er lavet af elektriker, ledninger og det hele er samlet, jeg skal blot skrue den fast i bunden (gulvet) hvor der er plads, altså den skal sidde på bunden, ikke på sider, bare om det er i orden at lave det sådan, sikkerheds mæssigt tænker jeg. 
Stikkontakten skal sidde mindst 5 cm. til underkant over gulvet. Du kan bruge en panelstikkontakt, så passer højden.

fase
Annonce
Ok mange tak for svar 
Den stikkontakt der monteres hvis der ikke er jord i kablet må der ikke monteres en hvor der er jord hul, 
Tak for svar, der er jord på, det eneste er bare at jeg har skruet stikkontakten på bundpladen i skabet, altså ikke på siden, hvor køleskabet står, køleskabet kan tages ud. Ved ikke om det er lovligt/sikkert. Man kan jo ikke ødelægge den, da den er lukket inde bag køleskabet, men stikket vender jo opad, det betyder vel ikke noget.
Stikkontakten skal være monteret mindst 50 mm over gulvet for at være lovlig, uanset om den sidder bag et køleskab eller ej. Men da du selv har monteret den, er du selv ansvarlig for montagen.

fase
Man kan vel argumenter for at "Bundpladen" ikke er gulv. Så jeg ville lade den stikkontakt sidde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis