Placering af luft-til-vand?

Vi får sat vores anlæg op i morgen, og det var noget tidligere end beregnet så vi er ikke helt afklaret mht placering.

Grundet fremtidig arbejde osv. har vi 2 steder i tanken.

Placering 1 
Hjørne mod NØ, 2 meter fra huset så jeg kan udføre sokkelarbejde osv. vi vil oprette en hæk mellem bagside og vores forhave. Lige inde på den anden side af muren vil vi bruge meget tid i vores spisestue, ved ikke om de kan høres gennem mur?

Placering 2
Gavl mod syd. Ved siden af vores figen træ. Mod den del af haven som har trampolin og gyngestativ osv.

Begge steder vil man kunne forsvare placeringen. 

Hvordan kommer vi videre? Har i nogle gode betragtninger i vil dele ?

Med venlig hilsen
Jacob
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal mest tænke på støj. Både i forhold til dig selv men også naboer.
 Figentræ, gyngestativ og trampolin har ingen problemer med det, men placering af værelser og soveværelse i forhold til udedelen er noget du skal tage i betragtning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er naturligvis mest om vinteren den kører på fuld kraft meget af tiden. Den jeg kender kører op og ned i fart efter behov.
Den kan nok høres minimalt med lukkede vinduer hvis den er 3-4 m væk
Du bør lægge ca. 1 kvm belægnings sten som den kan stå på. Hvis den skal hænge på huset giver det mere lyd igennem muren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi heller mest til placering 1 hvor den skal placeres 2 meter fra huset de støber 4 huller til ben.
OK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Så er der også plads til en god afskærmning omkring, det vil også tage noget lyd.

Du vil måske kunne høre en smule hvis du ligger og lytter efter det, men tvivler på det vil være noget som helst problem, at have den der, hvor i ønsker.

Mine forældre har en til deres hus og står man ved siden af, kan man selvfølgelig høre den går i gang, men det er mest noget susen fra luft, det er ikke noget der lyder som en græsslåmaskine eller sådan noget.

 

Vi har en Vølund F2120 - som jeg forstår det en ganske moderne og ikke så larmende varmepumpe. Jeg er ikke generet af det, men jeg vil alligevel lige nævne, at den larmer mere, end jeg forventede, at den ville gøre.  

Først og fremmest er der ret stor forskel på almindelig ydelse og nær max. Lydniveauet stiger en del det sidste stykke.
Det meste af tiden er lydniveauet som at have en stor ventilator stående ude i haven. En rimelig blid lyd, som ikke høres inde i beboelsen. Nær max ydelse - som pumpen er på en hel del af vinteren - kan vi høre inde i stuen som en mere dyb, gennemtrængende lyd. Vores stue har vinduer mod den side, pumpen står på, hvor pumpen står op ad ydermuren men nok 8 meter væk fra nærmeste stuevindue, så det er altså ikke fordi den står lige ved vinduet.
Pumpen kan i øvrigt godt indstilles til at begrænse støjen, men det låser i virkeligheden bare ydelsen - som jeg forstår det - så den aldrig kommer op i det høje område. Det kan godt være, det er det der gør, at nogle pumper omtales som nærmest støjfri.

Jeg tror, at det derudover er en faktor, at lyde kan blive overført til huset gennem den måde, rør osv. er forbundet på. En vibration i et fast underlag kan blive forplantet ind i ydermuren, eller rørene kan "synge". Vores buffertank og teknik står i en gammel staldbygning, og det er jeg glad for, for det snurrer og summer faktisk en del.

Det er svært at spå om, hvor meget pumpen vil kunne høres i jeres spisestue på placering 1. Det hjælper sikkert at få den de par meter væk fra huset - både i den forstand at man kan skærme for lyden på en eller anden måde, og at den ikke er i berøring med væggen. Men jeg ville gætte på, at I vil kunne høre den i frostvejr. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis