Må man borer hul i synlige bjælker i kælder til strøm?

Hej.

Jeg har købt et hus fra '47 med 74 kvm. kælder. Der er synlige bjælker med pusset loft imellem.
Vi har renoveret loftet ved at pille pus ned samt fjerne lerindskudet mellem kælderen og stueetagen.
I stedet har vi lagt 145 mm. Flexibats isolering op samt 2 lag 12mm. gips.
Vi vil gerne have opsat indbygningsspots i gipsen.
Mit spørgsmål er derfor: Må vi borer et 12mm. hul i bjælkerne for at trække downligt kablet igennem, så kablerne bliver skjult af gibsen?

Bjælkerne er 190x190 mm.

VH.
Lasse
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja ingen problemer i det, det er en ganske normal fremgangsmåde 
Da den er bærende , er der visse regler der skal overholdes , ellers svækker du den , kort sagt bor ikke huller midt på bjælken , bedst i enderne ..........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 14-03-2021 20:52:31

Da den er bærende , er der visse regler der skal overholdes , ellers svækker du den , 
Kan du være lidt mere præcis?
Jeg har fået fortalt at man helst skal bore så tæt på en bærende væg så muligt for ikke at svække bære evnen.

 

karl smart skrev den 14-03-2021 20:58:46

Det er jo det jeg skriver.....

 Prøv at se den citeret tekst. Ingen grund til den attitude. Den sidste del af dit første indlæg var ikke at se.

Ellers tak for input. 

et hul ved overkant eller underkant vil svække bjælken, men et hul lige midt mellem overkant,og underkant vil stort set ikke svække bjælken ,selvom det ikke er ved enderne !

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Rolias skrev den 15-03-2021 12:28:34

et hul ved overkant eller underkant vil svække bjælken, men et hul lige midt mellem overkant,og underkant vil stort set ikke svække bjælken ,selvom det ikke er ved enderne !

 Tusind tak for svar. Var lige det jeg ledte efter.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis