Brusebund/brusekar

Hej,
Skal ændre et toilet til et toilet/bad på første sal af et gammelt hus. Tror jeg er ved at have styr på gulv (svanehaleplader under beton eller fiberbeton), men er i tvivl om det er en god idé at anvende en brusebund/brusekar (er i tvivl om, hvad den korrekte betegnelser er, men sådan en bund med hul til afløb og med en lille kant) i brusenichen.

Når jeg søger kan jeg se, at nogle fremhæver, at rengøring er lettere end fliser, da der ikke er samlinger samt at fuger i en bruseniche kan blive utætte med tiden. Men det er producenter, der angiver disse fordele, så jeg er lidt skeptisk.

Er der fordele ved at anvende en brusebund/brusekar? Og er der omvendt nogle ulemper, som man skal være opmærksom på?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har aldrig brugt sådan en. men jeg vil da tro at den kræver noget plads i højden. Det plejer ikke at være højde du har mest af i sådan et projekt.
30 mm Kar-regel foreskriver ved normal gulv og bruseniche at du skal have  30 mm højde fra overkant afløb til der hvor vandet kan løbe ud fra badeværelse til andre rum Altså gulvet skal betragtes som et kar hvor der skal kunne stå 30 mm vand før det løber ud i gangen. Jeg kiggede lige på Dansani lav model. Den er 35 mm høj + materiale og der står at der er skærpede krav til tætning m.m.
Vælger du en som har en høj forkant så kræver det yderligere et afløb i rummet som også skal opfylde 30 mm kar-regel.
Desuden så ser jeg da også udfordringer ved at tætne væg imod sådan et kar.
Jeg ville ikke bruge det. Og vil i have hele badeværelset rengørings venlig uden fuger så vælger i vinyl beklædning på vægge og gulv. Der skal special uddannede folk til at lave det med svejsninger m.m. Men så sparer du også hele vådrums sikringen. Husk i det tilfælde at vælge afløb der er beregnet til vinyl.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I min optik er rengøring ofte vanskeligere på  glatte ensfarvede flader. Og det jo kun det stump gulv der er forskel på. Du planlægger vel stadig fliser i resten af rummet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
I hvert tilfælde på gulvet. Vi er ikke sikre på, at der skal fliser på alle væggene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis