Spørgsmål om glasfiber på træbåd

Jeg er på udkig efter min første båd og har fundet en, som passer perfekt med, hvad jeg søger. Det er en træbåd på 9x3 meter, som jeg vil bruge som sommerhus på en havn. Jeg er helt grøn i det maritime og vil derfor gerne minimere omfanget af den løbende vedligeholdelse ved at styrke skroget med et lag glasfiber. Træet er solidt og helt raskt.
Før jeg slår til, vil jeg har jeg dog nogle spørgsmål, der skal afklare mig om, hvor realistisk projektet er.
Har læst her på forummet, at både skal være tør, når man begynder. Hvor længe skal den være oppe af vandet inden den er tør nok?
Lige nu står den i en hal, hvor den har været i to år, og den skal sejles hjem. Vil det være helt fjollet at sejle den hjem, og lade den blive våd, lige inden jeg har tænkt mig at male glasfiber på?
Har også læst at temperaturen skal være over 15, før det størkner. Betyder det, at man kun kan lave det om sommeren eller indenfor i et opvarmet rum?
Og så til sidst. I hvilket prisleje tror I, det vil være, hvis man laver det selv, og i hvilket prisleje tror I, det vil være, hvis jeg får det lavet på et værft?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har den stået tørt i en hal i 2 år, ville det være dumt at sejle den hjem, så bliver træet vådt, og træet skal være knastørt inden du kan ligge glasfiber på.
En anden ting er at den sikkert ikke er tæt efter at have stået på land i 2 år.

Men det er meget dyrt at ligge glasfiber på, for den skal have et tykt lag hvis det skal være noget værd, ellers revner det bare når træet arbejder.
Løseligt anslået vil jeg tro at vil du ligge 6 mm tykt lag på, vil det koste ca 1500 kr pr m2 i materialer.
Ps har arbejdet meget med glasfiber, men aldrig med at ligge det på en træbåd, så om det er passende med 6 mm tykt lag ved jeg ikke, men efter hvad jeg sådan har hørt om emnet, så jo tykkere lag jo bedre.


Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for dit svar, je_ns. Jeg skal have kigget på den, men sælgere siger, at den er helt tæt. Af hvad jeg har læst mig til, skal lager være 8-10 mm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bølgehøgen skrev den 14-03-2021 17:22:26

Mange tak for dit svar, je_ns. Jeg skal have kigget på den, men sælgere siger, at den er helt tæt. Af hvad jeg har læst mig til, skal lager være 8-10 mm.

 Ja det vil være bedre med 8-10 mm tykkelse, men så ryger prisen pr m2 i materialer tilsvarende op.


Vi prøver igen, i morgen --
Du bør under alle omstændigheder vide, at hvis du nogensinde får vand IND i båden, er al arbejdet stort set spildt. Det er nærmest umuligt at få træet tørt igen. Forrådnelsen starter.
Det er jo ikke uden grund, at man kalder glasfiber uden på træ for en "ligskjorte".
Må anbefale, at du prøver at finde en glasfiber- eller stål-båd og så bruger pengene på den.


Finnband
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også