Ny medejer

Hej
Min kæreste og jeg har boet sammen i mit hus gennem 6 år og vi vil gerne have hende købt ind i huset nu.
Hun har bidraget til udgifterne i alle år og vi er meget usikre på, hvordan vi tackler det hele. 
Er der nogen, der har viden eller erfaringer, de kan dele ud af, vil vi være meget taknemmelige. 🙏
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde købt huset her inden vi mødtes fruen og jeg. Så det står osse i mit navn. Da vi giftede os uden ægtepagt blev det hele fælleseje. Siden lavede vi et testamente så længst levende får mest muligt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hun har bidraget til udgifterne i alle år og vi er meget usikre på, hvordan vi tackler det hele.
Er der nogen, der har viden eller erfaringer, de kan dele ud af, vil vi være meget taknemmelige. 🙏
I skal have kæresten skrevet in i skødet på huset, så I hver ejer halvdelen. I skal nok have en sagfører med på råd. Og ja det koster lidt mønt.



fase
En advokat kan netop være en god ting her, men det bedste råd er nok at blive gift.

Sålænge i bare er samlevende er gaver mv. mellem jer skattepligtige og det betyder også at hvis man betaler dig mindre en halvdelen af husets værdi men får halvdelen af huset. Ja så er forskellen mellem halvdelen af værdien og det hun faktisk betaler en skattepligtig gave. Så må i høre advokaten om man kan kalde noget af den husleje hun har betalt dig som forskud på huset...

Bliver i derimod gift så ejer i automatisk det hele sammen og der er ikke noget skatteproblem 

Ask
Prøv da at høre hvor du har dine lån på huset. De vil helt sikkert forlange at din kæreste også hæfter for dem.

Søren O
Jeg undrer mig over, hvorledes AskH når frem til, at der er tale om en skattepligtig gave. Når man køber sig ind i et hus er det jo ikke en gave, da den anden part jo afgiver noget.
Sidste år købte vi halvdelen af vores datters sommerhus. Værdi af hus minus gæld = friværdi.
Så betalte vi halvdelen af friværdien til hende, hvorefter vi ejede et halvt sommerhus, og nu havde hun også kun et halvt sommerhus. Vi havde så også halvdelen af gælden.
Det var på ingen måde en gave men en simpel handel.
Handelen blev gennemført ved, at vi lavede et nyt skøde, kontaktede kreditforening for at blive godkendt som  medejer af gælden osv. Ikke det store hokus-pokus i det.

Kurt B. Andersen
Annonce
Min pointe var at det blev en gave hvis hun ikke betalte...

Trådstarter skriver at hun allerede har bidraget til udgifter hvilket vel også er lån i en del år. Dermed kunne man tænke at det ikke var planen at hun skulle betale fuld pris... 

Ask
AskH. skrev den 15-03-2021 08:57:46

Min pointe var at det blev en gave hvis hun ikke betalte...

Trådstarter skriver at hun allerede har bidraget til udgifter hvilket vel også er lån i en del år. Dermed kunne man tænke at det ikke var planen at hun skulle betale fuld pris... 

 JA, Ask... Det er korrekt... Hun har allerede bidraget til nedbringelse gælden. Mit spørgsmål rummer også usikkerheden omkring, hvorvidt værdiansættelsen skal være fra for 6 år siden, eller som den er nu (værdien er ikke blevet mindre) 

Jeg kan anbefale at du får en advokat til at hjælpe. Det behøver ikke nødvendigvis at koste så meget og giver en tryghed. Uanset hvad så skal der jo laves nyt skøde, som skal tinglyses.
Jeg har selv gode erfaringer med Mathias Lund Bach (familieoverdragelse.dk), som har hjulpet os i forbindelse med en familiehandel. Han kører med faste priser og er meget serviceminded.

Mvh. AllanE
kurta skrev den 14-03-2021 23:35:58

Jeg undrer mig over, hvorledes AskH når frem til, at der er tale om en skattepligtig gave. Når man køber sig ind i et hus er det jo ikke en gave, da den anden part jo afgiver noget.
Det kommer an på hvor meget man betaler og hvem man er. Hvis man i et familiekøb betaler mindre end markedsværdien får man mere end man betaler for, og så er forskellen en gave.

Sidste år købte vi halvdelen af vores datters sommerhus. Værdi af hus minus gæld = friværdi.
Så betalte vi halvdelen af friværdien til hende, hvorefter vi ejede et halvt sommerhus, og nu havde hun også kun et halvt sommerhus. Vi havde så også halvdelen af gælden.
Det var på ingen måde en gave men en simpel handel.
Skats grænser for hvornår det er en gave (den ene eller den anden vej) er den offentlige vurdering +/-15%, så hvis friværdien var mindre end det så bliver I ramt af reglerne om gaver mellem familie. Hvis handlen ikke er tinglyst som familiesalg er det dog ikke sikkert det bliver opdaget...
ThomP skrev den 16-03-2021 08:32:44

Det kommer an på hvor meget man betaler og hvem man er. Hvis man i et familiekøb betaler mindre end markedsværdien får man mere end man betaler for, og så er forskellen en gave.

Skats grænser for hvornår det er en gave (den ene eller den anden vej) er den offentlige vurdering +/-15%, så hvis friværdien var mindre end det så bliver I ramt af reglerne om gaver mellem familie. Hvis handlen ikke er tinglyst som familiesalg er det dog ikke sikkert det bliver opdaget...

 Vær venlig at undgå at afspore emnet. 

Jeg søger IKKE vejledning angående familekøb... udelukkende angående det, jeg startede tråden med... nemlig at min kæreste skal købes ind i mit hus. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis