udendørs lavvolt GDS

Hej derude,

Jeg er igang med et større haveprojekt der nu begynder at ligne noget og et af de næste skridt er belysning.
Jeg har læst mig frem til at man gerne selv må "installere" de her nye lavvolt systemer, men jeg synes de er en smule ærgerlige i og med man ikke kan skifte pæren når den på et tidspunkt går (ja, jeg ved godt det er om mange år med et LED setup, men alligevel synes det er lidt frås at købe en hel lampe der skal skrotte når den tid kommer.. og hvad hvis de ikke laver dem længere til den tid??🤔)

Jeg tænker derfor på om det mon så er lovligt selv at lave et 12v udendørs system, med en IP67 LED driver, almindelige GU10 nedgravniningsspots/ bed lamper og 12v LED pærer?

På den måde er det jo ikke en 230v installation der kræver fagmand, men tilgængæld bruges lamperne ikke til 230v pærer som de jo ellers er lavet til.

Under alle omstændigheder kan der jo ikke være meget fare i et 12v system hvor driveren selv slår fra ved kortslutning, men ville lige høre om der er nogen derude med lidt input :)

/Christian

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe det er 12 volt kan du bare gå igang.
Sammenstøbte enheder har ikke samme udfordringer med fugt.


Søren O
Hej Søren,

Tak for svar. Med sammenstøbte enheder mener du da de lavvolts systemer som philips hue, garden 24 osv.?

umiddelbart tænker jeg jo bare at bruge de lampetyper man ville installere med 230v, har de typisk problemer med fugt? Jeg har godt luret på at en del af dem kun er IP54, så det skal jo ikke blive syndflod kan jeg godt se, men problemet ville vel være det samme hvis jeg fik det lavet med 230v?

/Christian 
230 V installationer kan få HPFI relæ til at slå fra hvis der kommer fugt i dem. Det kan være opstigende fugt fra jorden, kondens, eller syndflod.
Når man taler om 12 V så er lamperne og ledninger afkoblet fra HPFI fordi der ikke er direkte (galvanisk ) forbindelse igennem driver.
Du kan med lidt fantasi sammenligne med din varmvandsbeholder. Der kommer der radiator vand igennem, men det blander sig ikke med brugsvandet selv om dette bliver varmet op.
Hvis din driver kan trække alle lamper så kan denne sidde inde i huset, et skur eller andet.
Med 12 - 24 V er det som lade apparat til bilen. Der er der åbne klemmer som du på ingen måde kan få stød ved. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak for svar, er helt tryg ved lavvolt setup"et :)

havde dog ikke troet at driveren måtte sidde inde. Er det ikke kun installationskabler der må føres gennem vægge? eller er det igen kun noget der gælder ved 230v?

/Christian 
Der er stort set ikke nogen regler ced spændinger under 50 V Og installations kabler må gerne bruges til 12/24 V installationer Men du skal trække så tykke kabler at ledninger ikke brænder af.
En 230V 25 W halogen bruger ca. 0,1 A hvorimod en 12 V 25 A halogen bruger ca. 2,0 A
Så på den måde skal der være væsentlig tykkere ledninger når vi taler om 12 V installationer.Når det er sagt så ved jeg godt at det er LED pærer du har i tankerne. De er typisk på 4-6 W / stk så du kan have 4 - 5 stk inden du når 2 A som i første eksempel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok, tak jeg regner med at køre to driver på 50W hvor udnyttelsen kun bliver ca 40W. Taler vi da 1,5mm2 kabler?
fedt, tak for hjælpen alle tre! så kan jeg komme på indkøb :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis