Wifi kamera

Hej med jer
Da min gamle far bor alene og desværre faldt i sin stue og ikke kunne kalde på hjælp tænkte jeg om det er muligt at sætte et wifi-kamera op (med hans tilladelse) så jeg på den måde lige kunne tjekke om han var ok hvis jeg ikke kunne komme i kontakt med ham. Jeg vil gerne kunne se det på min mobil. Han har selvfølig internet.

Så mit spørgsmål er: Er det teknisk muligt? og i såfald hvad er fremgangsmåden?
Håber i kan hjælpe 😄


MangeTak
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig er det muligt. Du skal købe et standard ip videokamera. Hvis du ønsker det skal kunne dreje, skal det hedde pt eller ptz (z for zoom) der findes virkelig mange typer af kameraer og de kan grundlæggende det samme allesammen. Men skal du have et godt interface på, så Foscam, Hikvision, Reolink e.l. har jeg gode erfaringer med.

Det kræver, at din far har en fast IP adresse og ikke, som folk har flest, en dynamisk adresse.

Med en smule teknisk snilde, skal du sætte kamera op til din fars router, og på routeren skal du opsætte port forward til kameraet.

På din telefon kan du eksempelvis benytte tiny cam til at logge på kameraet.

Det var det overordnede, det er lidt mere omstændelig at gå i detaljer, da det er forskelligt fra mærke til mærke.


 

Der findes kamera til f.eks. tyveri alarmer.  
Men der findes også overfalds trykknapper. Det kunne være en ide at lave det hos ham.
Så kommer der sms til dig, eller andre i den rækkefølge som man sætter det op til, når han trykker på overfaldsknap / nødknap. Denne skal naturligvis laves som armbånd så han altid har den på sig. Man kan have nødknap til at virke hele tiden og enten undlade at installere tyveri delene eller kun have dem til at virke når alarmen er slået til. 
Her et eksempel på en af de billige. LINK


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan let lade sig gøre, hvis din far har wifi i forvejen. Eller skal der lige anskaffes en mobil Wifi-router og et abonnement også (bruger mobilnettet).

Selve kameraet koster kun få hundrede kroner. Router vel 6-700 kr. (Hvis en sådan skal til også) og så et abonnemnet til 100 kr. pr. måned. Så installerer du en app på din mobil og kan så connecte til kameraet.

Men skal du evt. ikke have flere kamera, han har vel flere rum. Men det er jo også kun nogle få hundrede kroner ekstra pr. stk.

Køb et, der har infrarød lys (nattesyn), så ser du ham også, hvis lyset er slukket i rummet om aftenen.
Hvis du opsætter et kamera fra Hikvision, kan du tilmelde kameraet på deres cloud “HIK Connect”, hvor du kan tilgå kameraet via app’en uanset hvor du er henne.
Denne løsning er gratis og kræver ikke fast IP, port forwarding i router, osv.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Jeg har fået et tilbudsavis fra Elextra i sidste uge og der er et kamera på forsiden som kan betjenes med mobilen. 
https://view.publitas.com/helmholt-elektronik-a-s/elextra-dk-vintertilbudsavis-2020-21/page/1
Tusind tak til jer alle.  I har givet mig nogle gode valgmuligheder 👍👍😄👍

MangeTak
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis