Z drev og fersk/salvandskølet fordele u-lemper.

Har kikket meget på små motorbåde, det svirrer med begreber som ovenfor, ved ikke ret meget om det, derfor spørger jeg jer til råds.

Tænker også på begreb Glasfiber pest, hvad er det og hvordan kan det over hovedet ses af en uerfaren som jeg.

Har tænkt mig at "tøffe lidt rundt i Limfjorden" og måske fiske lidt og en lille tur lidt længere væk med et par overnatninger.

Limfjorden er jo dejlig om sommeren, med mange muligheder for at lægge sig ind for natten.

Er flyttet fra den vestre ende af Livø bredning nær Amtoft/Feggesund til nær ved Brovst der ligger lystbådehavne som Attrup Gjøl & Haverslev, det er her jeg tænker at begive mig udi motorbåd sejlads, (mindre båd diesel)

Jeg skal ikke sejle stærkt, uha nej stress det er ikke mig.

Der er nogle med Bukh motor og Sabb, er der mon overhovedet muligt evt. at finde reservedele til disse gamle motore, som efter sigende er næste uopslidelige har jeg hørt.

Bør jeg måske holde mig til mere kendte som F.eks. Volvo penta oa.

Ved det god mange spørgsmål, håber det er ok?


Budget: 50.000,- Kr. +/- (har solgt mit lille hus) så har måske lidt mere om jeg falder for det "helt" rigtige.

Har altid haft lyst til en lille motorbåd, (sejljolle har jeg jo haft) og det der med at ligge på den ene side er ikke mere noget for mig mere, det var sjovt for ca, 30 35 år siden.

Håber på nogle toldmodige svar.

Må jeg takke på min vanlig vis takke på forhånd for svar. 

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Har kikket meget på små motorbåde, det... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da forøvrigt lige tiden til at køre rundt i de forskellige lystbådehavne og få en snak med dem der er ved at klargøre deres både for sæsonen. De ved som regel hvor der er nogle både til salg p.g.a. forskellige omstændigheder...
Det kan give et godt køb for en fornuftig penge ;-)


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Ja det var selvfølgelig en rigtig go' ide.

I Haverslev lystbådehavn, har de en plads jeg kunne få/leje, der er de meget billigere end de kommunale som Gjøl & Attrup, der er mange tusinde kroner forskel i prisen, det har jo også lidt at sige når man som jeg er folkepensionist..
Tak for tippet shortcut


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Søger efter en lille motorbåd men kender intet til F.eks. motoren som angiveligt er en ferskvandskølet, hvilket jeg er blevet anbefalet her på LDS.

Yanmar motor?

Prisen er lige i den højeste ende, men båden ser ellers fin ud indv.

Ved godt det er vanskeligt at give råd, men vil gerne høre nogle meninger.

Må jeg takke på min vanlige vis takke på forhånd.

https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fwww.dba.dk%2Fmopa-ht-21--yanmar-14%2Fid-120400321%2F%3Futm_source%3Dfacebook%26utm_medium%3Dsocial%26utm_campaign%3Dsocialbuttons%26utm_content%3Dweb_vip_share_listing%26fbclid%3DIwAR3GGh4Nk17L8RYeDMoFYxHyeKdnKQBJUL5kzvoNJxNQeBbt3heoqFn6T2A&h=AT1xSIbyp96y9mUYE7b3O9TgejwRCZW_zqpc2BTRfoKJBvuVqbSyx-7CM0eH2t5TNDzRx0SXgRVkkcPD2Aq28qw16y_eCsrihHSADq3MpAl1Xt_bl5dU2FVRCL69heg_JQ&__tn__=%2CmH-R&c[0]=AT3i12oGAxoMqo6LacsGO7hVniqryKCYkYSBjLVPF80-5MRh-EQoiDceFNhuNnjZ6x2nVC0bNyobwSKb9d7yM6uVqBq0slg1vbvrAGiicsNy-voqF7-uc9auzdpwp_dPzDq66IY6SFJHyppYlvMprZucr0I

Rigtig god Påske til jer alle sammen.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det er da bare med at komme afsted og se på den.
Men overvej om ikke du skal finde en med toilet. Det er simpelthen ikke nogen fornøjelse at skulle.... og så er en spand den eneste løsning..


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Kikker stadigvæk efter lille motorbåd.

Myra 23 fra ca. 75-80 med ferskvandskølet yandong med en motor gang på under 300 timer
Diesel.

En eller nogen der kender til denne motor?

Tænker på holdbarheden, den er jo ferskvandskølet som jeg blev anbefalet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Jeg kender ikke den motor. men tjek at du kan få reservedele filtre m.m. til den inden du går videre.

Det ville jeg  ihvertfald gøre....

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Tak shortcut

https://www.facebook.com/marketplace/item/750099179212046/?ref=search&referral_code=marketplace_search&referral_story_type=post&tracking=browse_serp%3Ab21821bb-c62e-481d-bd06-69b943ea96f2

Også min tanke, det er jo halsløst at købe noget der ikke kan skaffes reservedele til.

En Myra 24' som ligger i Munkebo til 40 K

Båden ser ellers fin ud, men det gør det jo ikke alene om der ikke kan findes dele til en sådan motor i dette tilfælde.

Mange tak for du gir' dig tid til at svare på minen spørgsmål.

Det er bestemt værdsat.

Rigtig god St. Bededag & weekend.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Kære maskinsnedker.
Få en erfaren bådejer til at hjælpe dig i din søgen
Vær også klar over at det naturligvis aldrig vil være helt risikofrit at købe en 30 år gammel båd. Omvendt er der virkelig rigtigt mange bådkonstruktioner fra dengang, som det kan være en fornøjelse at eje og bruge.
Hold dig til udbredte motortyper. Har nogen valgt en sjælden anden motortype end den originale eller lignende, er det sikkert kun fordi den sjældne var billig.


Finnband

finnband

Tak for dit svar det er rigtigt det du påpeger har også været lidt betænkelig ved en motor jeg ikke før har hørt om.

En rigtig go ide det med at få en erfaren med ved et evt. køb, det vil jeg da "skrive bag øret"

Rigtig god weekend til dig og alle andre
som måske læser med her.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Bukh er mindst bundsolig som en Penta. Ender du alligevel med en af "tvivlsomt mærke", så sørg for lige at have en 5 hk reservemotor om bord, du da alligevel kan komme til land, skulle noget ske.

Min far købte selv en Fåborg med en 20 HK Buck i, mener det var i 2008, og den var fra starten af 70´erne og den havde aldrig slået så meget som en prut forkert - heller ikke efter vinterhi eller noget. Han havde den dog oppe enkelt gang, nu skroget også så skulle renoveres, og males fint, og kørte som helt ny, ind til at han blev for gammel i 2019 og solgte den fra ,da alderen ikke er til ture til søs mere ;)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også