fræse mellemrum mellem gamle gulvbrædder...

Hej - jeg er pænt træt af at kigge på det her gulv i gangen... Der er masser af gods i træet endnu - men der er varierende str sprækker ml brædder og g'sus hvor kan der komme meget mere skrammel derned end op igen....

Jeg er kommet frem til at det pæneste og bedste resultat vil være at fræse/fuge mellemrummene mellem de her gamle indtørrede gulvbrædder.... og så derefter slibe ned og efterbehandle...

Men har nogle helt konkrete spm.

1. Jeg har kunnet læse at det nemmeste er et fræsejern med en styrekugle... og gerne 3-4mm dybde... Nogen der kan konkretisere hvilket fræsejern i helt præcist anbefaler? meget gerne med et link til køb... 

2. Jeg har endnu ikke kunne finde svar på hvordan man fræser helt tæt ind til paneler i enderne? Nogen der har løsningen på det?

3. Selve overfræseren - tænker den skal være så lille som muligt - bl.a. pga pkt 2 - men hvilken vil I anbefale til projektet her? og tænker ikke jeg får helt vildt meget brug for den ellers...

Alle de bedste, Jesper

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det du efter lyser er gulveala. skibsplankegulve
Du skal først fræse riller op, så de er lige brede. Dek kan gøres med fræser som du beskriver, men også med dyksav i rette dybde. Så køres der bare at par gange langs skinne med flytning af denne ind imellem. Hen imod ender er det kun håndkraft det gælder. Det kan være , multi / fein cutter, stemmejern eller billedskærer kniv. Ved de sidste 2 skal du kigge godt på åre retning så det ikke flækker ind imod midten.
Så indlægger du nådring som er en slags gummi. Jeg har brugt en fusker metode med VTI fuge/lim produkt i sort. Det fungerer fint.
Bagefter sliber du så hele gulvet inkl.. dine sorte fuger bliver jævnt og plant.
Men det er et stort stykke arbejde. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-03-2021 00:33:45

Jeg tror det du efter lyser er gulveala. skibsplankegulve
Du skal først fræse riller op, så de er lige brede. Dek kan gøres med fræser som du beskriver, men også med dyksav i rette dybde. Så køres der bare at par gange langs skinne med flytning af denne ind imellem. Hen imod ender er det kun håndkraft det gælder. Det kan være , multi / fein cutter, stemmejern eller billedskærer kniv. Ved de sidste 2 skal du kigge godt på åre retning så det ikke flækker ind imod midten.
Så indlægger du nådring som er en slags gummi. Jeg har brugt en fusker metode med VTI fuge/lim produkt i sort. Det fungerer fint.
Bagefter sliber du så hele gulvet inkl.. dine sorte fuger bliver jævnt og plant.
Men det er et stort stykke arbejde. 

 Hej og tak for brugbare svar - jeg har et par tillægsspørgsmål... Har du råd til str på fræsejern? Jeg tænker 3-4mm i dybden - og vil helst at de ikke er særligt brede - vil 4mm være nok? (jeg tror ikke plankerne kommer til at trække sig ret meget mere over de næste 10år... Tænker de har ligget der siden 1934 og de fleste steder er der kun et par mm idag)

Jeg har søgt på "VTI fuge" og det jeg får op er netop Dana 553 - har du mulighed for at give mig et link til det du brugte?

og endnu engang tak for din tid :) 

Rantzau skrev den 13-03-2021 07:15:04

Jeg har gode erfaringer med Dana gulvfuge 553.
Ang. farve vil jeg helt klart anbefale sort. Andre farver bliver hurtigt grimt.

 Tak for svar - der blev jeg bestyrket i valget af den sorte - jeg har tænkt mig at oliere med hvidpigmenteret olie - og kan være lidt betænkelig ved hvordan det vil efterlade de sorte fuger... har du tilfældigvis erfaring med det?

Der er ingen tvivl om at den største omkostning ved projektet netop er fugemassen... Hvis der er billigere alternativer hører jeg gerne...

Når man fuger skibsdæk (nådde) er det vigtigt med en tape i bunden af rillen, som fugemassen ikke klæber fast til. for har fugen fat i både sider og bund, er der risiko for at fugen slipper i siden.
Nådde tape Link
Men om det er nødvendigt til et gulv ved jeg ikke, det får jo ikke samme fugt som et skibsdæk.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Hvidpigmenteret olie efterlader pigmenter på nådlerne. Det er bedre at ludbehandle gulvet og så bruge farveløs olie efter eventuel pigmentrester fra lud er vasket af.

At fræse tyndere end 5mm er lidt af en udfordring på et helt gulv for en overfræser. Du bør overveje en mini dyksav som alternativ der giver et tyndt savspor.

Dana gulvfugemasse 553 er ikke billigt, men absolut det bedste på den lange bane.

P.S. Det er også nødvendigt at sikre sig at fugemassen ikke klæber til bunden på et gulv. Der findes speciel tape som je_ns nævner, men et gammelt kassettebånd funger ganske glimrende. Båndet holdes på plads med knappenåle undervejs. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 15-03-2021 08:21:39

Hvidpigmenteret olie efterlader pigmenter på nådlerne. Det er bedre at ludbehandle gulvet og så bruge farveløs olie efter eventuel pigmentrester fra lud er vasket af.

At fræse tyndere end 5mm er lidt af en udfordring på et helt gulv for en overfræser. Du bør overveje en mini dyksav som alternativ der giver et tyndt savspor.

P.S. Det er også nødvendigt at sikre sig at fugemassen ikke klæber til bunden på et gulv. Der findes speciel tape som je_ns nævner, men et gammelt kassettebånd funger ganske glimrende. Båndet holdes på plads med knappenåle undervejs. 

Pis! Jeg har lige købt lille Bosch overfræser GFK 600 - men skal måske sætte str lidt op på sporene så... 

Læste et andet sted at en anbefalede at proppe gavebånd i bunden... det er jeg rigeligt leveringsdygtig i - og har vidst ingen mixed-tapes liggende længere ;) 
Bosch GFK 600 er guld værd. Den bliver du glad for.

Gavepapir kan også bruges som bagstop.

P.S. Nu har du en god undskyldning for også et købe en Bosch Rundsav GKS.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 15-03-2021 08:42:43

Bosch GFK 600 er guld værd. Den bliver du glad for.

Gavepapir kan også bruges som bagstop.

P.S. Nu har du en god undskyldning for også et købe en Bosch Rundsav GKS.   

Ja tænker den skal nok blive brugt uanset... mht rundsav - så læste jeg et eller andet sted at det til det her helst skulke være en dyksav??? 

Kært barn har mange navne.   Dyk- og rundsav er stort set det samme, men førstnævnte er vel primært de håndholdte.

Jeg har brugt begge dele med godt resultat.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis