fræse mellemrum mellem gamle gulvbrædder...

Hej - jeg er pænt træt af at kigge på det her gulv i gangen... Der er masser af gods i træet endnu - men der er varierende str sprækker ml brædder og g'sus hvor kan der komme meget mere skrammel derned end op igen....

Jeg er kommet frem til at det pæneste og bedste resultat vil være at fræse/fuge mellemrummene mellem de her gamle indtørrede gulvbrædder.... og så derefter slibe ned og efterbehandle...

Men har nogle helt konkrete spm.

1. Jeg har kunnet læse at det nemmeste er et fræsejern med en styrekugle... og gerne 3-4mm dybde... Nogen der kan konkretisere hvilket fræsejern i helt præcist anbefaler? meget gerne med et link til køb... 

2. Jeg har endnu ikke kunne finde svar på hvordan man fræser helt tæt ind til paneler i enderne? Nogen der har løsningen på det?

3. Selve overfræseren - tænker den skal være så lille som muligt - bl.a. pga pkt 2 - men hvilken vil I anbefale til projektet her? og tænker ikke jeg får helt vildt meget brug for den ellers...

Alle de bedste, Jesper

Hej - jeg er pænt træt af at kigge på det her gulv... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
En dyksav med styreskinne må være måden at få lige fuger. Nogle overfræsere kan også benyttes med styreskinne.

Søren O
Det ser ud til du kan få en styreskinne til din overfræser, det ville være optimalt, så kan du også komme tættere på ind mod væggene. Lins styreskinne
Så med nogle gode HM fræsere vil det ikke være noget problem, du skal nok bruge mere end en da træet næppe er helt rent. eks som disse ​Link​​​

Vi prøver igen, i morgen --
Et langt lige bræt kan gøre det samme som en styreskinne. Når du fræser/saver hviler du knæene på brættet som derved holdes fast.

Er det ikke nok, så brug madammen som vægtklods.   
Rantzau skrev den 15-03-2021 15:25:15

Et langt lige bræt kan gøre det samme som en styreskinne. Når du fræser/saver hviler du knæene på brættet som derved holdes fast.

Er det ikke nok, så brug madammen som vægtklods.   

Ikke helt, med en styreskinne er den helt styret i begge retninger, med et brædt er den kun styret den ene vej.

Og så kan man jo være uheldig at den undviger, også selv om man køre den rigtige retning i forhold til o/m retningen.

Man kunne jo nok fiksere brædt eller styreskinne med en skrue ned i sporet, når der alligevel skal fuges.

Ikke forstået. Du kan ikke kører begge retninger uden at flytte brættet/styreskinnen.

Med Bosch overfræseren er der 5,5cm fra kant til centrum så det kræver noget af fikseringen i revnen. Med dyksaven er det en dårlig ide at kære baglæns.
Annonce
Rantzau skrev den 15-03-2021 18:28:49

Ikke forstået. Du kan ikke kører begge retninger uden at flytte brættet/styreskinnen.

Med Bosch overfræseren er der 5,5cm fra kant til centrum så det kræver noget af fikseringen i revnen. Med dyksaven er det en dårlig ide at kære baglæns.
Udelukkende vedrørende overfræser, man skal naturligvis køre den rigtig vej med dyksaven  

Du skal køre den vej hvor fræseren naturligt trækker ind mod modholdet, hvis bruger et brædt som "styreskinne".

Det mente jeg også jeg havde forklaret med overfræseren, og der er et bræt mere velegnet da det ikke er så glat som en styreskinne.

Det er ikke meget anderledes med en dyksav. Jeg har prøvet både med overfræser og dyksav på adskillige gulve, både nyanlagte og renoverede som trådstarters, og et passende bræt er uden sammenligning det mest velegnede i alle tilfælde.

Desuden skal hverken bræt eller styreskinne fikseres når der skal fuges som du skrev. Du mener vel at sporene efter fikseringen ikke ses efter der er fuget - er det rigtigt forstået?
Man kan fastholde et bræt og evt. styreskinne med et par brædder eller lægter der lige bestemt er nogle få mm længere end afstand til loft. Så sættes det i spænd. Der sættes eventuelt en lille klud på enden op imod loftet så der ikek bliver skrammer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis