Bier i isolering

Hej

Jeg ved ikke om dette er det rigtige sted at spørge, men jeg prøver:

Vi er ved at bygge et nyt hus og har nu konstateret, at der er flyttet en flok bier ind før os.

De er kravlet ind i nogle huller under spærene (bagmuren er en smule højere end facaden). Vi har efterfølgende skummet disse huller, men bierne synes at finde vej ind alligevel - måske ved at kravle over vindbrættet og ned gennem isoleringen. Vi har endnu ikke opsat stern og underbeklædning, men da der skal være udluftning i disse, vil det jo alligevel ikke stoppe bierne.

Er der nogen i gruppen, der har et godt råd til, hvordan vi slipper af med dem inden det kommer til at summe alt for voldsomt på loftet - og isoleringen bliver ødelagt. Det kan også være, at de er kravlet ned i hulmuren, men der kan der ikke være meget plads, da der jo selvfølgeligt er godt isoleret.

Vi vil meget nødigt til at løfte alt for meget i isoleringen, dels fordi man kunne frygte et forsvar af bo-stedet fra bierne side, dels fordi vi ikke præcist ved, hvor bierne bor (evt. flere steder). De kan jo nærmest kravle frit rundt mellem forskallingen og gipsloftet.

Hvad gør vi??

Thomas


OleSvein
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Thomas

Det var da temmeligt uheldigt med e bier.
Jeg ville uden betænkning give bierne gift, er de først flytte ind kan det være nærmest umuligt at flytte sværmen. Hvis du en aften når solen næsten er gået ned, sprayer noget MALADAN hvor bierne flyver ind i deres bo vil dette pulver tage livet af bierne. Men sørg for at det er køligt da de ellers vil forsvarre deres bo, men når det er koldt og kerne lidt mørkt kommer der ikke nær så mange til at forsvarre boet.

Det er sjældent at bier flytter ind på den måde så når du har givet den en omgang gift tror jeg ikke at du vil få yderligere problemer.

Når man får små vingede beboere er det oftest hvepse under lofter, de hænger oftest under spærene og kan også bekæmpes med maladan.

Mine egne erfaringer begrænser sig til hvepsene, men det virker givet vis også på bierne.

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej,

Jeg har haft det samme problem. Vi fik blev af kommunen henvist til en person der for små penge kom ud og sprøjtede noget hvidt pulver ind i deres adgangsveje. Det døde de alle af. Jeg har siden revet væggen ned - der har været MANGE bier, så det er ret effektivt men, hvis også ret giftigt. Så vidt jeg husker var det maladan men, det er vist ikke til at få fat i for menig mand. Vi forsøgt først med diverse produkter fra byggemarkeder uden held.

Held og lykke,
Jesper


Besse
Nu er det en del år siden jeh købte min dåse NAladen men så vidt jeg husker købte jeg den i et byggemarked og hvis ikke var det på en korn og foderstof foretning, en af dem bønderne handler hos !!

Venligst Njord

MVH Njord
Tak for de gode forslag. Vi vil forsøge os med lidt gift - selv om det er lidt synd sådan at slå nyttedyr ihjel.

Man kan købe et produkt kaldet Malathion i Matas, som skulle kunne klare sagen. Det koster 120,- og alle kan tilsyneladende købe det, men det står ikke fremme på hylderne, så man skal spørge efter det.

Så håber vi blot det virker.

OleSvein
Hvis ikke du allerede har slået bierne ihjel, så er det den bedste løsning at ringe til en biavler, De står på de gule sider i telefonbogen, og fjerner gerne en flok bier for dig.

Mvh

------------------
Peter Madsen

<p>Peter Madsen</p>
Annonce
Det synes umiddelbart at være en tiltalende idé, men hvordan skal han dog få lokket bierne ud? Vi kan ikke umiddelbart lokalisere boet/boerne, der evt. også kan være i hulmuren.

OleSvein
Som du selv er inde på tror jeg ikke at bierne kan indfanges. Når en biavler henter en sværm har den typisk kun sat sig kortvarigt og altså ikke etableret sig som din.

Venligst Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis