Maling i kælder

Hej Alle
Jeg er igang med en kælderrenovering (kælderen er fra 1969 og så malet hvid)
Da jeg skal have indrettet en hjemmebiograf vil jeg gerne have nogle af væggene sorte men jeg er i tvivl om hvordan det skal gribes an. Jeg ved ikke hvad der tidligere er malet med, men det smitter ikke af, så jeg tænker ikke det er kalk?)
Det er kun en enkelt endevæg, og kan se at der anbefales silikat maling (der er lidt dyrt) men jeg ved ikke om det er et godt valg når jeg ikke ved hvad der ligger bagved? Kunne jeg med fordel bruge en alm akryl maling med lav glans, fx 3?
Kælderen er relativ tør, og står med varme på -Ingen udtræk eller afskalninger på væggene.

På forhånd tak for råd
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke bare bruge silikat, hvis det er plast eller oliemaling nu - så hæfter det ikke. Men plastmaling er ikke godt - hvis det er plastmaling nu, så øger du vandtætheden med et nyt lag - glans tre er bedre end glas 20 men stadigvæk.

Silikonemaling vil være et godt valg - men heller ikke billigt. Linoliemaling vil også være godt, men der skal nok males en del gange - tyndt. 

Mvh Troels
Du kan få grundere til silikat så det hæfter på det meste. Keim har fx en række produkter.

Men ellers er jeg enig i at silikonemaling ikke er et dumt bud

Prismæssigt kommer du ikke ned i bunden. Ældre kælder betyder risiko for fugt og den slags kræver specialprodukter som altså koster mere 

Ask
Nutidens akrylmaling er for sig sådan set ret diffusionsåbne, men problemet opstår ved gentagne påførelser af akryl, da det bliver mindre diffusionsåbent, jo flere lag du påfører. Hvis du har en tør kælder, vil jeg vurdere, at du godt kan slippe afsted med at male med akryl.

Så længe det kun er en endevæg så tænker jeg det går med en akrylmaling, men fagligheden anbefaler en Silikonemaling(her får du fordelene ved en silikatmaling uden det giftige samtidig med den hæfter på alt)

Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Hvis du skal etablere en hjemmebiograf er udgifterne til den rigtige maling nok ikke noget der kan ses i total økonomien.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Tak for rådene!

Er der en måde at afgøre hvad der er malet med nu?

Jeg tænker lidt at en mulighed også kunne være kun at male indramningen på væggen ca 1/2m bredde hele vejen rundt, da biograf lærredet jo dækker det meste af væggen. Og så se om man kunne finde en sort akryl lofts maling i glans 2 fx. en farveprøve eller lign. ?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også