Ekstra stikkontakter i et 70'er hus

Jeg har købt et gammelt hus hvor der er sparet helt vildt på kontakterne da der blev bygget.
Lige nu bruger vi en masse forlængerledninger, men det er ikke særligt kønt (og jeg ved heller ikke hvor smart det er).

Indretningen betyder i praksis at der i tre af værelserne er to kontakter. En ved døren hvor man er nødt til at sætte loftlampen til og en i væggen modsat indgangen.

Jeg vil rigtig gerne have dobbelt stikkontakt i væggen, evt. en ekstra dobbelt stikkontakt på en af de andre vægge, samt at loftlampen bare har en kontakt og at der er en stikkontakt nedenunder.

Er det noget der overhovedet er muligt at gøre og er der nogen der ved, om det kommer til at koste en bondegård.

Mvh Mette

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få fat i en elektriker , det er en let opgave..............

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Ok, tak for svaret. Jeg ville bare ikke spilde deres tid hvis det var helt umuligt og / eller sygt dyrt   
Udskiftning af eksisterende stikkontakt til en dobbelt er simpel, og det kan du selv gøre.

Etablering af ny kræver en elektriker.

Er ikke helt sikker på, om du har en stikkontakt eller en afbryder ved døren. Men der skal muligvis trækkes en ekstra ledning, for at der kan etableres en stikkontakt/afbryder der.

Hvis du vil have opsat mere end nogle få stikkontakter, begynder det at blive lidt mere besværligt, fordi der så er regler om, at de nye stikkontakter skal være med jord. Det er ikke sikkert, der er nogen større opgave - det afhænger af forholdene.

Men hvor dyrt det bliver, afhænger jo også af hvordan du vil have det lavet. Der er forskel på, om nye stikkontakter laves med et synligt kabel, eller om det fræses ind i væggen..
Det er meget lidt, som er umuligt. Men om det bliver sygt dyrt, er nok et definitionsspørgsmål.
Hvis du har en ide om hvor meget du cirka er villig til at ofre på det, så er der nok en af de erfarne elektrikere herinde, som kan sige om det lyder realistisk.
Velkommen på lds
Det er meget mærkelig at der ikke er afbryder ved døren så loftlampen kan tilsluttes eo loftudtag.
Og det er også mærkelig at der er så få stikkontakter. Selv i 70`rne var der mindste krav til stikkontakter. Og den med 1 for hver påbegyndt 4 kvm rum mener jeg også eksisterede der.
Du må gerne lave alle stikkontakter om til dobbelt stikkontakter, uden elektriker og uden at trække ekstra jordledning.
Man må ( elektrikerarbejde) lave 2et par" nye stikkontakter uden at der etableres jordforbindelse rundt i installationen. Og et par betyder ikke 3 eller flere.
Det er helt umulig at komme med en pris på noget ud fra en forklaring her. Der er mange muligheder og installations metoder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis