Dyksav opfører sig underligt

Hej 

min makita sp6000 dyksav er pludseligt begyndt at gå underligt. Når jeg starter den har den helt tydeligt mistet omdrejninger og kræft i forhold til tidligere og så kan den ikke finde ud af at finde et stabilt omdrejningstal. De går op og ned også selvom den ikke saver i noget. Kulene har det fint. Nogen der har været ude for noget lignende?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket ledningen, det kunne jo være den er brækket, eller der er en løs forbindelse inde i saven ved kontakten.
Hvordan reagere den hvis du skruer op og ned for hastigheden ?
Det kunne også være selve hastigheds reguleringen der fejler, bruger du ikke at regulere omdrejningerne, kunne den nok bypasses.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg mindes at have læst om én der havde samme problem med sin overfræser. Her var synderen en lille magnet, der sidder på akslen og bruges til hastighedsreguleringen. Magneten var gået løs, og derfor kunne maskinen ikke finde ud af at holde omdrejningstallet konstant.

Se evt. indlæg #15 i tråden her:
https://www.cnczone.com/forums/diy-cnc-router-table-machines/18394-cnc.html​​​

Med venlig hilsen

Anders

Tak for svar begge. Gode bud og jeg vil prøve det af. Jeg har selv overvejet om det kan være en kondensator, hvad siger i til det?
blum skrev den 12-03-2021 17:34:41

Tak for svar begge. Gode bud og jeg vil prøve det af. Jeg har selv overvejet om det kan være en kondensator, hvad siger i til det?

Der er ikke en kondensator i den sav (jo nok en lille støjkondensator, men den har ikke noget med dette problem at gøre), du siger jo også selv at der er kul.

Jeg ville tro det  enten er en løs forbindelse eller hastighedsreguleringen der er stået af.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg kunne godt tænke mig st prøve at bypasse hastighedsregulatoren, i de 5 år jeg har haft den mindes jeg ikke at have reguleret hastighed. Hvordan gør jeg? 220v går i afbryder. Derfra går der en hvid, en rød og en blå ledning. Den hvide går direkte i motor og rød og blå går i hastighedsregulator. Der kommer så en sort fra regulator der går i motor. Den hvide og den blå sidder sammen i afbryderen. Skal rød så bare direkte i motoren?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis