Sikre stolpe

Skal have støbt nogle stolper til et nyt hegn.
Jeg havde egentligt planlagt, at det skulle laves i rundtømmer af lærk.
Jeg ville gerne undgå at stammerne kommer ned i jorden, men hvordan sikrer jeg mig så, at de er sikret godt nok mod blæst. Normalt siger man jo 90 cm ned i jorden, men hvordan gør jeg det, når jeg ikke vil have slev stolpen ned i jorden 😂
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at søge på “h stolpesko”
Jeg har selv lavet det med et enkelt stykke 60x10 mm galvaniseret fladjern “på tværs” støbt i betonpiller. Det virker.

Søren O
Det er stort set ikke muligt at få et hegn til at stå ordentlig på stolpesko alene. Det skal være nogle af de rigtig store og dyre. Der hvor det skrues sammen virker som et hængsel. Er der nogenlunde skruer i så en noget rusten hængsel.
Man kan gøre det med f.eks. en carport som har flere ben der er forbundne eventuelt med vindkryds.
Hvad er grunden til at stolper ikke må graves ned. ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nogen erfaringer med h-stolpesko? De virker da ikke som hængsel, så de skal virke.

Søren O
H-stolpesko er det bedste men osse en ret dyr løsning. Et billigt alternativ kan være de såkaldte stolpespyd (hvis kvaliteten er ok mht. svejsningerne) som støbes fast i en betonklods. I stedet for franske træskruer, så brug gennemgående gevindstænger og bolter.  
Ev elmand grunden til jeg vil undgå nedgravningner som skrevet at jeg vil benytte ubehandlet træ.
Men tråden allerede givet mig nogle ideer at arbejde ud fra

burde man ikie kunne støbe en cementfod med et spyd i, evt en uformet fod, for her at montere stolpen med en 13mm gevindstang(har brugt samme stænger til gyngestativet, og det holder da endnu :) )
Kan ved genlæsning se, at Frank Chr skrev det samme .
Annonce
Med et stykke kraftig  jern et godt stykke op ad stolpen, så forbedrer du naturligvis holdbarheden. den 60 x10 som nævnes kan holde til meget vindtryk hvis den går f.eks. 50 cm op ad stolpen. Ved brug af de standard stolpesko vil dit hegn ligne underkanten af et tyl kjole ved første blæsevejr.
Ved et gyngestativ har du netop en trekantsammenføjning som gør at det er en helt anden konstruktion. Denne kunne næsten stå af sig selv oven på jorden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har købt H stolpesko i Bauhaus, synes ikke prisen var så slem...
Bruger du H stolpesko og med gennemgående bolte, får du en stabil styring af dine stolper.
Og de har en fin varm galvanisering, så de holder sig pæne uden yderligere behandling.
Link Bauhaus​​​

Jeg har støbt dem ned, så stolpen lige "svæver" et par cm over betonen, så undgår man stolperne suger vand.

Vi prøver igen, i morgen --
En tidligere nabo lavede et 180 cm hegn med stolper i sko og cement. Det vuggede og svajede. Han måtte lave skråstivere og afstivning over til huset. Det lignede l...  

Stolpesko kan ikke holde et sideværks pres uden afstivning - forskellige materialer der skal arbejde sammen giver sig. Derudover er det nok begrænset hvor meget længere en stolpe på et ikke overdækket hegn holder fordi det er hævet et par centimeter fra jorden i forhold til direkte jordkontakt.  Hvis det er vigtigt for dig ikke at bruge trykimprægneret træ så kør med robinie stolper - De er dobbelt så dyre som lærkestolper, men i sidste ende er det formentligt ikke meget dyrere end lærkestolper/bolte/h-jern og cementklodser.  

Mvh Troels
I nogle tilfælde kan stolpesko/bæringer nu godt holde - her mit eget 20 år gl. 3 m brædde "læ-mur" klamp.     
..indrømmet, nok fordi der gror en Kaprifolie op af hegnet og understøtter det. Men nu skal det grimme hegn rives ned, og ny læ-mur mures op. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis