Afslutning imellem vægflise og Troldtekt loft

Hej alle.

Har ikke kunne finde lignende tråde så nu prøver jeg de dygtige folk herinde.

Jeg er ved at renovere badeværelse og her er mit spørgsmål specifikt i bruseområdet hvor jeg ønsker Troldtekt loft (hele badeværelset) og fliser på væggene. Men hvordan afslutter i imellem loft og væg i bruseområdet. Køre i fliser helt op til forskallingen, før troldtekt pladen monteres eller sætter i troldtekt pladen op først og køre flisen op i mod så der er plads til en elastisk fuge.
Eller den tredje løsning. Stopper i flisen ca 5 cm før troldtekt pladen og så maler den stribe på de 3 vægge i rummets farve.

Der er helt sikkert noget jeg ikke har tænkt på så håber på lidt indspark.

Mvh René 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flise helt op først, så troldtek plader på. Og ligesom resten af badeværelset så skæres troldtek så præcis at der kun skal en lille hvid fuge i kanten. Og ja der bliver en lille hak i pladen hvor flier begynder men det vil der blive på alle måder.
Troldtek plader skæres, og så har man en klods hvor der er ´trukket meget groft sandpapir over. Det sømmes/ skrues fast på enderne. Så har man en perfekt slibeklods som meget let laver den lille fas på den afskårne kant. Fasen males med troldtek rep. spray. Det er op denne fas man fuger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

Tak for det gode svar. Bare for at opsummere så jeg ved jeg er med.

Flisen helt op imod forskallingen som troldtekt pladen skal monteres på.
Uundgåeligt for jeg en troldtekt plade der går i overgangen  fra badeværelset til bruserummet med fliserne på væggen. Her udskæres dette hak så den kan passe overgangen.

Fasen du laver med slibeklodsen, er for at have en faset kant imod fliserne ikke ? Således at troldtekt pladen ikke står skarpt mod fliserne som de gør mod rummets vægge.

Mvh René 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja jeg mener nu at der bør laves fas på alle kanter i rummet, så er der plads til den lille fuge. Men hvis du hellere vil køre uden fas så er der ikke den store forskel i udseende bagefter. Men så skal det være uden fas i hele rummet.
Om fliser når helt op til forskalling er ikke vigtig da troldtek dækker mindst 20 mm ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for uddybningen Erik.
ja Troldtekt pladen er 25 mm så flisen behøver ikke køre helt op til forskallingen.
med hensyn til fasen er jeg med på hvad du mener.
jeg har tidligere renoveret køkkenet også med troldtekt loft og her kørte jeg så tæt på muren (hjemmelavet murstens mønster + vandskuret) og afsluttede med en hvid akryl fuge så det så ud som om loftet gik skarpt ud til væggen. det andet ser sikkert også fint ud, jeg har bare kun set troldtekt lofter der afsluttede skarpt med muren.
men jeg tænker at følge dit råd. Først fliser og så troldtekt pladen, afslutte med en passende fuge i hvid.

Mvh René 
Du skal gøre det samme som du har gjort i køkken. Jeg skriver netop at der er ikke den store forskel at se bagefter. Og er det sådan i nogle rum så fortsætter man. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super tak for gode råd

Mvh René 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også