Badeværelse 1. sal, bjælkelag, let gulvvarme

Jeg er faldet over den her vejledning 

Jeg synes den fint opsummerer meget af det, der står fordelt ud på mange tråde herinde:

Gulvvarmepladerne kan lægges direkte på et bjælkelag, så længe de understøttes ordentligt. De kan oven i købet undersænkes ned i bjælkelaget, hvis man sørger for at bygge understøtningen som beskrevet.

Varmefordelingspladerne sømmes fast i varmefordelingspladerne.

Og som noget nyt, i hvert fald for mig, er Fermacell 12,5mm fibergipsplader nu godkendt som trykfordelingslag, direkte oven på varmefordelingspladerne. De skal fuldlimes med en fleksibel fliseklæber, skrues fast til underlaget, og limes med 'vådrumslim' i kanterne (hvad det så end lige er?).

Efter en behørig priming kan man påføre vådrumsmembran og herefter fliser.

Med 10-15 mm til fald, 22 mm gulvvarmeplader, 0,4mm varmefordelingsplader, 12,5mm fibergips og 12-13mm membran+fliseklæb+flise, ender man med en tykkelse på 58-63 mm tykkelse, inklusiv fliser og fald. Og hvis man gør sig ulejligheden at undersænke gulvvarmepladerne ned i bjælkelaget kan man komme helt ned på 36-41 mm.

Jeg havde ellers kigget længe på Nordic gulvvarmepladerne, men jeg er lidt loren ved varmefordelingsfolien - den ser noget tynd ud. De skal i øvrigt have et bærende lag nedenunder, samt mindst 10 mm afretningslag, for at kunne påføres vådrumsmembran. Og så er der efter sigende et stort spild ved at anvende disse plader.

Jeg havde også kigget lidt til Wedi, men deres løsninger er lidt tykke i det, mindst 50 mm - og de kan vist ikke bruges som bærende lag(?). Til gengæld har de et element med præ-installeret linjeafløb og fald, hvilket er lidt frækt.

En løsning har været omtalt på dette forum, hvor forskallingsbrædder (eller strimler af plade) lægges ud på tværs af bjælkelaget med en indbyrdes afstand, så varmefordelingsplader og slange kan skubbes ned mellem dem. Umiddelbart virker det som et ganske fornuftigt alternativ til gulvvarmepladerne, dog med det catch, at man nok bør have en plade under det hele til at understøtte yderpunkterne, hvor slangen skal vende. Men derudover kan resten af processen bruges oven på dette lag, og dermed anvendes i vådrum. Og så tror jeg ærligt talt ikke det kan gøres billigere.

Jeg har ikke et egentlig spørgsmål, udover de to spørgsmål i parantes, men jeg håber at de erfarne herinde vil kommentere, hvis der er fejl eller plads til forbedring i ovenstående :)

Laver alt selv - koste hvad det vil!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet et par badeværelser så nogenlunde på den måde. Jeg har dog lidt tyndere slutresultat.
Jeg begynder med at skrue lægte på siden af spær, hvor der så ovenpå imellem spær kommer lægter pr.  60 cm. For at spare lidt på højde laver jeg hak ned i lægter på siden af spær så det netop passer til de tværgående. Der må godt forberedes den lilel del af fald som bør være på gulv uden for bruseniche. Inde i bruseniche se senere.
Overkant af de tværgående slutter 40 mm under højeste spær overkant. Så er der plads til 22 mm gulvspån, og de 20 -22 mm forskalling ( med varmeplader og gulvvarme slanger) på langs imellem spær. Når slanger skal vende over et spær saves 16 - 20 mm hak ( skæve spær)
Så har jeg en god fidus så man ikke skruer ned i varme slanger. der udlægges et stykke klart plast over hele gulvet. Med en god tusch streges op hen over alle slanger, vendepunkter, tilgange og afløb.
Når så der er udlagt gulvpap og fibergips er lagt ud lægger man lægger man plast " skattekortet" ind på gulvet præcis. Så kan man skrue igennem plast med god nattesøvn i vente. Man holder sig bare 5 cm fra sine streger.
På det øvrige gulv lægges 2 lag fibergips medens der i bruseniche kun lægges 1. lag
Så kan man spartle fald fra denne kant og hen til afløb.
Husk 30 mm kar regel. Hele gulvet kan opfattes som et kar hvor der skal kunne stå 30 mm vand over afløb inden det løber ud i omgivende rum. Det kan betyde at dørtrin skal hæves lidt og vådrums sikring føres op til denne. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det lyder super smart. Har du et par billeder du vil dele?

Er det en godkendt løsning?

Laver du slutteligt vådrumssikring sammenhængende hen over brusenichens gulv (spartelmassen) og resten af gulvet (fibergips)?

Er det tale og fermacell plader?

Pft. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvor helt nøjagtigt står det at du kan bruge fibergips som gulv i vådrum? I Fermacells montageguide henviser de netop til deres cementbaserede plade.

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er monteret vinyl over den sidste jeg har lavet. Det er i sig selv godkendt  vådrums sikring. Det skal naturligvis laves af firma som kan svejse det korrekt i samlinger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
BOFH skrev den 02-02-2023 22:34:52

Hvor helt nøjagtigt står det at du kan bruge fibergips som gulv i vådrum? I Fermacells montageguide henviser de netop til deres cementbaserede plade.

/BOFH 


 Det står ikke i Fermacells dokumentation, men i linket øverst indgår det som trykfordelingslag (og varmeudvidelses-afkobling, mistænker jeg) oven på gulvvarmepladerne.

Fermacell har nogle gulvelementer, som består af 2x12.5mm plader limet oven på hinanden, så lidt gulvegnet må de være   

Laver alt selv - koste hvad det vil!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
cvorm skrev den 03-02-2023 08:10:10

BOFH skrev den 02-02-2023 22:34:52

Hvor helt nøjagtigt står det at du kan bruge fibergips som gulv i vådrum? I Fermacells montageguide henviser de netop til deres cementbaserede plade.

/BOFH 


 Det står ikke i Fermacells dokumentation, men i linket øverst indgår det som trykfordelingslag (og varmeudvidelses-afkobling, mistænker jeg) oven på gulvvarmepladerne.

Fermacell har nogle gulvelementer, som består af 2x12.5mm plader limet oven på hinanden, så lidt gulvegnet må de være   

Ja jeg kan godt se at Kronospan siger det er ok, men de laver sjovt nok ikke fibergipsplader og henviser også i deres guide til vådrum enten til fibergips eller gulvgips (som er vådrumsgodkendt af Knauf), dvs Kronospan skal stå på mål for en løsning som originalproducenten ikke understøtter.

Det ville jeg ikke turde binde an med da Fermacell netop til formålet henviser til deres gulvelement som er en uorganisk cementbaseret plade (som intet har med fibergips at gøre).

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Fermacells gulvelementer findes både som almindelig fibergips og i en H2O version.

Almindelig fibergips ser jeg intet problem i at bruge til gulv under en veludført vådrumssikring - de ser jo aldrig skyggen af vand, og hvis de gør, så er det ret alvorligt, uanset hvad. 

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Jeg skal ikk gøre mig klog på alle aspekter. Men det er jo ikke alene vand man skal tage hensyn til. Når det er tale om fliser øverst så er der også noget med udvidelser varme / kulde.
Det badeværelse jeg har lavet med fliser, viser dog ingen tegn på revner. Jeg har dog senere haft brusenichen pillet op, men det var på grund af rep. af  vandrør som var stoppet med rust. 
Og når det så var pilet op, fik vi opfyldt ønske om liniedræn samt korrekt fald på gulvet. 
Der er så brugt Blucher liniedræn. Den er jeg nu ikke mere end lige tilfreds med. Hvis der ikke kommer vand i den mindst en gang om ugen så løber den tør i vandlåsen. 
Jeg skal måske have kikket til den om der er noget der er kommet for langt ned /op, så der er meget kort til vandoverfladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
cvorm skrev den 03-02-2023 10:45:07

Almindelig fibergips ser jeg intet problem i at bruge til gulv under en veludført vådrumssikring - de ser jo aldrig skyggen af vand, og hvis de gør, så er det ret alvorligt, uanset hvad. 

Ikke ubetinget enig, men det er ikke spørgsmålet. Implikationen er jo at en forsikring kan nægte at dække sådan en skade med mindre du kan anvise en producent guide?

En mulig årsag kunne være at i Kronospan løsningen er fibergipsen ikke bærende. Også svært at finde en aktuel guide fra Fermacell på hvad de egentlig supporterer med deres gulvelement i fibergips. Det cement 
-baserede er derimod intet problem at finde.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 03-02-2023 12:57:14

cvorm skrev den 03-02-2023 10:45:07

Almindelig fibergips ser jeg intet problem i at bruge til gulv under en veludført vådrumssikring - de ser jo aldrig skyggen af vand, og hvis de gør, så er det ret alvorligt, uanset hvad. 

Ikke ubetinget enig, men det er ikke spørgsmålet. Implikationen er jo at en forsikring kan nægte at dække sådan en skade med mindre du kan anvise en producent guide?

En mulig årsag kunne være at i Kronospan løsningen er fibergipsen ikke bærende. Også svært at finde en aktuel guide fra Fermacell på hvad de egentlig supporterer med deres gulvelement i fibergips. Det cement 
-baserede er derimod intet problem at finde.

/BOFH 

Det kunne du selvfølgelig have en pointe i - den slags har jeg ikke nogen erfaring med.

Men rigtigt som du siger, Fermacells produkter kan ikke give nogen bærende effekt, men de er rigtig stærke i forhold til trykpåvirkning. 

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også