Skifte bevægelsessensor til skumringsrelæ?

Har overtaget et hus, hvor alt udendørs belysning er styret af bevægelsessensor af denne type:

https://www.elvvs.dk/p/jo-el-bevaegelsesmelder-150gr-820362-17064/

Vi ville egentlig gerne have at lyset - i nogle områder i hvert fald - var tændt i alle de mørke timer. Så vidt jeg kan læse mig til skal jeg have fat i et skumringsrelæ. Mit spørgsmål er så, om jeg kan udskifte bevægelsessensor til skumringsrelæ 1:1? F.eks. sådan et:

https://www.lavprisel.dk/servodan-minilux-41-047-skumringsrelae-hvid-63686

Eller evt andre gode ideer til at styre belysningen? Ideelt set ville vi gerne at lyset var tændt f.eks. fra mørkets frembrud til midnat, og derefter var bevægelsesstyret. Men det kan vel ikke rigtig opnåes med en enkelt komponent?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens skifte din bevægelsesføler til et skumringsrelæ du skal have fat i enten et ur ved siden af eller et skumringsrelæ med indbygget ur som kan det du søger f.eks Skumringsrelæ med ur der findes mange modeller søg blot på skumringsrelæ med ur.
Ja, det havde jeg også kigget på. Men så får man jo slukket helt for lyset til natten. Ideelt set skulle det være:

- Konstant tændt f.eks. fra mørkets frembrud til midnat.
- Bevægelsesstyret fra midnat til f.eks. kl 5
- Konstant tændt fra kl 5 til det bliver lyst

Men det kan vel ikke rigtig opnåes uden at gøre det meget kompliceret?
Det kan nemt laves. Du opsætter det skumringsrelæ med ur, som mfrost linker til. Din bevægelsessensors tændledning monteres sammen med tændledningen fra skumringsrelæet. Når skumringsrelæet ikke er aktiveret vil din bevægelsessensor tænde lyset. Det vil bevægelsessensoren også gøre når skumringsrelæet er aktivt, men da er lyset jo tændt i forvejen :-)
I din bevægelsessensor sætter du selvfølgelig LUX, så den kun er aktiv når det er mørkt :-)

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ja okay, det var egentlig en god idé :-) Så vel i praksis en parallel kobling af de to?

Eneste lille hage er at skumringsrelæerne med ur vel har et fast delay? Altså at man indstiller det til at lyset er tændt x antal timer efter det bliver mørkt. Så tidspunktet for hvornår man overgår til styring af bevægelsessensor vil variere meget i løbet af året, med mindre man justerer løbende? Eller har jeg misforstået hvordan sådan en ur-funktion virker?
Nej, det pågældende skumringsrelæ med indbygget ur tænder lyset igen på dit ønskede tidspunkt. Du kan fx programmere uret til at slukke klokken 22 og aktivere igen klokken 5. Bliver det lyst allerede klokken 4, vil lyset jo stadig være slukket og når klokken bliver 5, vil skumringsrelæet ikke tænde lyset, da det jo allerede er lyst. Så med dén løsning vil du aldrig skulle justere mere på det. Bortset fra at kontrollere at uret stadig følger det aktuelle klokkeslæt  :-)


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce
Du kan også vælge en trådløs løsning som f.eks. Philips Hue. Så har du stor frihed i hvordan det skal virke. F.eks. kan du lade det konstant tændte lys være dæmpet, og så sætte det til fuld styrke ved bevægelse. I de tidsrum du ønsker.
Hvis det kun drejer sig om nogle få lamper, så koster det ikke alverden. Det giver også mulighed for at lave forskellig belysning i forskellige områder, uden at der skal trækkes nye kabler.
Vi har Philips Hue i resten af huset, så det var også en mulighed. Tænker dog det er lidt bøvlet når vi gerne vil have konstant tændt lys i de mørke timer aften og morgen. Så skal jeg justere tiderne i løbet af året. Og så vil det kræve en Hue bevægelsessensor, + 8 Hue GU10 spots, så det render hurtigt op i 1500-2000 kr.
Wezio skrev den 12-03-2021 09:40:37

Nej, det pågældende skumringsrelæ med indbygget ur tænder lyset igen på dit ønskede tidspunkt. Du kan fx programmere uret til at slukke klokken 22 og aktivere igen klokken 5. Bliver det lyst allerede klokken 4, vil lyset jo stadig være slukket og når klokken bliver 5, vil skumringsrelæet ikke tænde lyset, da det jo allerede er lyst. Så med dén løsning vil du aldrig skulle justere mere på det. Bortset fra at kontrollere at uret stadig følger det aktuelle klokkeslæt  :-)

 Ja, det kan jeg godt se. Kunne jo bare have læst ordentligt efter til at starte med ;-)

Har du erfaring med at sætte skumringsrelæ op under overdækket terrasse? Tænker om lysforholdene er gode nok, og om evt. lys fra spots vil forvirre den. Men det fungerer jo fint med den nuværende bevægelsessensor der også er lysfølsom, så det må jo kunne lade sig gøre.
LL86 skrev den 12-03-2021 14:12:38

Vi har Philips Hue i resten af huset, så det var også en mulighed. Tænker dog det er lidt bøvlet når vi gerne vil have konstant tændt lys i de mørke timer aften og morgen. Så skal jeg justere tiderne i løbet af året. Og så vil det kræve en Hue bevægelsessensor, + 8 Hue GU10 spots, så det render hurtigt op i 1500-2000 kr.

Du skal ikke justere nogen tider. Du kan lade lyset styre af tiden på solop/nedgang eller af lysstyrken målt med bevægelsenssensoren. Prisen er ca. 1200 kr, så det er selvfølgelig mest interessant, hvis du vil have flere områder, som du beskriver i din første mail.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis