Betydningen af et Rand-fundament (teori/praksis)

Ifbm. overvejelser om et opførelse af et 42m2 uisoleret udhus af træ (6 x 7 x 4,2 m) gør jeg mig tanker om det underliggende fundament, idet jeg ønsker mig et cementgulv i hele arealet (som huset i øvrigt kan forankres i).

Jeg gør mig diverse overvejelser omkring fundamentet – og er som newbie meget ambivalent om hvor ”rigtigt” dette skal gøres, udfra et økonomisk synspunkt (materialer, samt hvor meget af arbejdet jeg selv kan gøre).

Til sagen: Hvorfor er det så vigtigt med et randfundament?

1)
Hvis der endelig kommer virkelig hård frost (i længere periode), vil hele den vandrette flade så alligevel ikke blive ”løftet” alligevel? – eller er den teoretiske tanke, at randfundamentet bremser kulden i at nå ind under fundamentet?

2)
Jeg er med på at fundamentet samlet set vil stå urokkelig fast med et randfundament, men en bygning vil vel aldrig kunne tippe, hvis det er forankret i en tonstung ”cementklods” (6 x 7 meter x 10-15 cm. beton)

Tak for jeres input   – vh Jan

mvh  Jan

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Anyone?

mvh  Jan

Du kan jo godt nøjes med en betonplade, og det vil helt sikkert fungere, men frosten vil jo kunne løfte pladen, og så vil den få revner, men  armere du med rionet, i min 6mm , holder det sammen på det.
Graver du ud og laven en sandpude vil det være bedre, men så er det nok lige så nemt at lave et randfundament.

Vi prøver igen, i morgen --
Din tegning er i princippet lidt forkert. Terrændækket (pladen) ligger inden for fundamentet, men det betyder nok ikke det store i svarene.

1) Problemet er en kombination af kulde og vand. Når det fryser hæver det fundamentet, hvis det ikke er dybt nok i. Med et randfundament og et terrændæk indenfor dette, bør der ikke komme vand/nedbør ind under terrændækket.

2) Hvis du bare laver en plade kan vandet komme ind under og hæve/sænke pladen ved frost. Derfor randfundament der spærre for vandet. Randfundamentet laves 90 cm under terræn, da vandet ikke fryser dernede og dermed ikke kan hæve randfundamentet.
Man laver ikke randfundament i frygt for at huset vipper. Man laver forankringen i fundamentet for at taget ikke letter. De andre kræfter optages i byggeriets skiver/kryds og forplanter kraften ned i jorden.

Jeg håber det gav lidt mening
Man laver vel også et rand/punkt fundament lige så meget for at undgå at huset sætter sig af andre årsager end frost. Der er jo ikke noget der forhindrer evt muldvarpe, rotter m.m i at underminere en betonplade med sætning tilfølge.
Så en eller anden form for fundament bør du jo nok lave.

Bare kald mig BBB 
Tak for jeres respons   

mvh  Jan

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis