Fjerne væg, understøtning?

Hej i gode LDS'ere

Jeg har i forvejen fået gode råd med på vejen ifm. med min ombygning og muligvis fremtidig tilbygning.

Nu er jeg kommet til planlægning vedrørende sammenlægning af to rum.
Simpelt spørgsmål, formentligt ikke simpelt svar.

Kan jeg uden videre rive væggen ned?
Inden jeg kontakter ingeniørfirma for evt. beregning af dette, vil jeg meget gerne høre jeres gode erfaringer.

Jeg har vedlagt, snittegning over huset, samt plantegning hvor rød væg er den der skal nedlægges.
Ydermere er der også et par billeder af loftet. Herpå ses at spær "ligger an" på to forskallingsbrædder der ligger ovenpå gasbeton væg.


Mvh.
Fcb83
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal jeg ikke kloge mig lige på din konstruktion, men jeg ville altid understøtte med soldater hvis det er en mulighed (hvis du har adgang til bjælken/bjælkerne fra begge sider). Jeg har for nogle mdr siden lagt en mur ned derhjemme. Konstruktionen er selvbærende på ydermurene men der var tydligt tryk på "midtermuren" så jeg lejede nogle soldater en 5 pr dag som jeg husker det. Godt givet ud for lidt ekstra tryghed synes jeg. Havde også en tømmerven ude at kigge inden og han sagde hvis han lavede det ude i byen ville han bare pille væggen ned, men hjemme ville han altid lige smide noget under til at bære trykket.
Dine spær er selvbærende, hvilket bl.a. ses på at tænger ( de skrå ) ikke rammer ned på midter muren.
De forskallinger du nævner som ligger oven på muren er udelukkende på grund af at loft og skyggeliste skal sømmes op i noget.
Jeg kan ikke lige se formålet med understøtning. Når du tager det væk er du jo i samme situation som ved at tage muren ned. Hvis det vil give sig så er det jo ikke lige over-night.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
puggie skrev den 10-03-2021 18:00:19

Nu skal jeg ikke kloge mig lige på din konstruktion, men jeg ville altid understøtte med soldater hvis det er en mulighed (hvis du har adgang til bjælken/bjælkerne fra begge sider). Jeg har for nogle mdr siden lagt en mur ned derhjemme. Konstruktionen er selvbærende på ydermurene men der var tydligt tryk på "midtermuren" så jeg lejede nogle soldater en 5 pr dag som jeg husker det. Godt givet ud for lidt ekstra tryghed synes jeg. Havde også en tømmerven ude at kigge inden og han sagde hvis han lavede det ude i byen ville han bare pille væggen ned, men hjemme ville han altid lige smide noget under til at bære trykket.

 Tak for de gode råd. Den ekstra sikkerhed du tænker, er det for at kunne se hvordan loftet reagerer ved at "løsne" soldaterne stille og roligt en af gangen, eller hvordan skal det forstås?


Mvh.
Fcb83
ev elmand skrev den 10-03-2021 20:08:43

Dine spær er selvbærende, hvilket bl.a. ses på at tænger ( de skrå ) ikke rammer ned på midter muren.
De forskallinger du nævner som ligger oven på muren er udelukkende på grund af at loft og skyggeliste skal sømmes op i noget.
Jeg kan ikke lige se formålet med understøtning. Når du tager det væk er du jo i samme situation som ved at tage muren ned. Hvis det vil give sig så er det jo ikke lige over-night.

 Hej ev elmand

Tak for dine kommentarer.
Så du vil ikke mene at det skulle være nødvendigt at poste penge til ingeniør firma for denne beregning?
Hvad mener du med "formålet med understøtning" Er det med reference til puggies svar?

Mvh.
Fcb83
Ja netop. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
fcb83 skrev den 11-03-2021 21:30:13

 Tak for de gode råd. Den ekstra sikkerhed du tænker, er det for at kunne se hvordan loftet reagerer ved at "løsne" soldaterne stille og roligt en af gangen, eller hvordan skal det forstås?

 Nu er tråden lidt gammel... Jeg understøttede mens jeg lagde en stålbjælke ind. Hele muren blev således ikke lagt ned. Jeg lavede åbning til en dobbeltdør ca 170x240 med to eller tre skifte tilbage over dørbjælken. Der var tryk på så for at de sidste skifte ikke skulle dratte ned brugte jeg soldater under bjælkerne til etageadskillelsen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis