Hegn imod nabo er for lavt, ide søges for afskærmning

Hej.

Er der nogen der kan hjælpe med en god ide til hvad man kan plante / etablere i skellet ind til ens nabo? Det må gerne være noget hurtigt voksende :)

Sagen er den at min nabo har lavet et raftehegn i skellet mellem vores grunde, det er placeret ca. 10cm inde på hans side. Hegnet er pænt og jeg kan godt lide raftehegn, men det er kun 160 cm højt. Det gør at man kan kigge over, og går man ned bagerst i haven, kan man kigge ind i husene. Det gælder både for mig og for naboen. Jeg kunne godt tænke mig at hegnet lige havde været 20 cm højere.

Hegnet var etableret da jeg flyttede ind, og jeg har et fint forhold til min nabo, vi snakker og hilser når vi mødes, men jeg kunne godt tænkte mig lidt mere afskærmning, da min nabo er HAVEMENNESKE og bruger 80 % af sin fritid i haven :) 

Jeg kunne jo plante en hæk på min side langs skellet, men det tager noget tid. Et hegn syntes jeg virker voldsomt, når der nu er et pænt hegn i forvejen. Jeg har også tænkt på noget med efeu, men er ikke kommet helt frem til den rigtige løsning endnu.

Håber nogle måske kan hjælpe med en god ide. 
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan faktisk kræve at hegnet skal være 180-200 cm højt.

Se hegnsloven §10, stk. 6
http://www.hegnsloven.dk/lov.html

Under alle omstændigheder skulle du nok have taget fat i naboen inden eller mens det nye hegn blev opført og forhørt dig. Jeg syntes dog at det er flabet af naboen bare at skifte hegn uden at inddrage dig. Det er normal procedure at opførsel/udskiftning af hegn mellem 2 matrikler aftales mellem begge ejere inden arbejdet går i gang.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Jens J. skrev den 10-03-2021 15:35:37

Du kan faktisk kræve at hegnet skal være 180-200 cm højt.

Se hegnsloven §10, stk. 6
http://www.hegnsloven.dk/lov.html

Under alle omstændigheder skulle du nok have taget fat i naboen inden eller mens det nye hegn blev opført og forhørt dig. Jeg syntes dog at det er flabet af naboen bare at skifte hegn uden at inddrage dig. Det er normal procedure at opførsel/udskiftning af hegn mellem 2 matrikler aftales mellem begge ejere inden arbejdet går i gang.
Hegnet var der jo da han flyttede ind, og når det står inde på naboens egen grund, ved jeg ikke hvad regler der er.

 


Vi prøver igen, i morgen --
At det står 10 cm inde på hans grund gør ingen forskel. Hvis det stod der da han flyttede ind gør heller ikke nogen forskel.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Hvis din nabo er "havemand" så ville jeg som det første tage en snak med ham, og i fællesskab finde en god løsning.
Måske er han villig til at forhøje hegnet med det der skal til, eller foreslå en anden god løsning til hvad der kan plantes.

Man kunne jo forestille sig en løsning med feks rionet monteret på hegnet ind mod dig der rager højere op, og så klatreplanter op af det.
Det er ufatteligt hvad man kan opnå via dialog og en kop øl over hækken    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Et billede af hegnet ville nok kunne give nogle lidt mere konkrete forslag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
PinkHenrik skrev den 10-03-2021 16:30:39

Hvis din nabo er "havemand" så ville jeg som det første tage en snak med ham, og i fællesskab finde en god løsning.
Måske er han villig til at forhøje hegnet med det der skal til, eller foreslå en anden god løsning til hvad der kan plantes.

Man kunne jo forestille sig en løsning med feks rionet monteret på hegnet ind mod dig der rager højere op, og så klatreplanter op af det.
Det er ufatteligt hvad man kan opnå via dialog og en kop øl over hækken    

 Hørt! - Måske en enkel løsning er at sætte 25 cm forlængninger på de eksisterende stolper og så forhøje hegnet. Ville tage en formiddag. 


Mvh Troels
Et lev. elegant pile(flet)hegn vokser lynhurtig, det fylder ikke meget i bredden, og det er tættest foroven hvor det konstant bliver klippet ned til f.eks. 1,8 -2,0 m.

Klatreplanter som f.eks. efeu (vedbend) vil jeg fraråde, de har det med at bredde sig ind i haver. Men jeg kan anbefale duftkaprifolie - bliver osse tættest for oven hvis den holdes klippet. 
Hej alle.

Tak for mange gode svar.

Jeg kan se der bliver snakket lidt om hegnslov osv. For lige at uddybe kommer her en uddybning. 

Der er tale om et nybyggerikvarter, hvor der på det tidspunkt jeg køber grunden er plantet en ca. 120cm liguster hæk i skellet. Inden jeg går i gang med at få bygget huset, bliver hækken taget op, og hegnet bliver etableret hvilket jeg ikke tænkte nærmere over, og egentlig var fint tilfreds med hegnet. Jeg ved ikke om naboen har lov til dette, i princippet var den plantet som fælleshæk, men jeg boede der jo ikke på daværende tidspunkt.

Omvendt set er jeg jo heller interesseret i at hegnet skal fjernes og der skal etableres en ligusterhæk igen. Hvor tæt kan man egentlig plante en hæk op ad sådan et hegn hvis det skulle være? 

Hegnet er allerede forhøjet nogle steder, da det i starten var en støttemur/bedkant på ca. 50cm for et blomsterbed.
Hvordan kan man forhøje stolperne på et raftehegn, det er lavet med 120mm runde stolper? (vandrette rafter)

Jeg tager selvfølgelig snakken med naboen, men jeg har ikke tænkt mig at smide en hegnslov i hovedet på ham :) Men jeg kunne godt bruge lidt muligheder fra jer, som jeg kunne drøfte med naboen :) 
Jeg syntes bestemt heller ikke at man skal starte med at smide hegnsloven i hovedet på ham, men det er en god ting at vide hvad man faktisk har ret til hvis naboen er ligeglad og ikke til at snakke med.

Man skal naturligvis forsøge med alle midler at løse det i al mindelighed til begges tilfredshed inden man evt. starter en konflikt.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Eget hegn må plantes så tæt på at det kan holdes inden for skel, er der i forvejen fælleshæk/hegn må eget hegn ikke plantes så tæt på det skader fælleshæk/hegn.
Lige præcis liguster har det med at søge udad hvis det er plantet for tæt på f.eks. et plankehegn/mur, jeg ved ikke helt hvorfor fordi sådan reagere bøg, naur, lærk ikke.  
Ps. Naboen må ikke egenrådig bare rykke en fælleshæk op uden at modparten (nabogrundejeren) er enig heri. 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis