Afstand mellem stolper i gyngestativ?

Hej LDS!

Jeg skal have et gyngestativ i jorden. Har købt det på DBA, hvor jeg har fået nye stolper (trykkede) og nogle gamle beslag med. Ham jeg købte det af, har lavet en tegning til mig, men jeg er i tvivl om hvor langt der skal være mellem stolperne for enden (dvs. bunden af A'et). Jeg har markeret det på tegningen herunder, med et '?':

Er der nogen som har et godt bud? Mine stolper er 3 meter lange, tænker ikke at afkorte dem i første omgang (medmindre det bliver for voldsomt når de først står der).

Mvh. Casper

Mvh. Casper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel nærmest en smagssag. Du skal dog sørge for at afstanden ikke bliver så lang at højden til gyngerne bliver for lav. En grundregel er vel at det bliver mere stabilt jo længere punkterne er fra hinanden.

Alternativt kan du måske lade dig inspirere af dette her gyngestativ:
https://www.foetex.dk/produkter/nordic-play-gyngestativ-265-cm-inkl-blaa-rutsjebane/100520739/?gclid=Cj0KCQiA-aGCBhCwARIsAHDl5x8hOre_OzZxqvto6Xd-5PQwi9cfWAzuehGfYHBcdwxApMbw1iioZKQaAgFTEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Der står at højden skal være 208,5 cm til underkanten af overlæggeren. Så kan du vel lægge det på jorden og måle dig frem til ca. hvor langt der skal være mellem hullerne for at det kommer til at passe. 
Jeg ville nok sige mindst 2 m. Men som RasmusC skriver kan man måle efter.
Jo højere en gynge er des sjovere for de lidt større børn.
Når jeg stiller sådan et stativ op, så graver jeg en rende imellem de 2 ben, og skruer en Tryk impr. lægte eller reglar på nede i jorden fra den ene til den anden. Så kan dine børn gynge lige så vild som de vil uden at stolper trækkes op af jorden.
Det stativ som der henvises til har kun stolper på 265 cm så du skal endelig ikek skære af dine stolper nu de er 300 cm. Så heller 25 - 30 cm højere gynger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak til jer begge for super gode svar!!

Jeg prøver at ligge det ud på jorden og se hvordan det kan blive.

@ev elmand: går en sådan stole ikke hurtigt til når den er nedgravet? Jeg havde tænkt mig at smide et par spader grus efterfulgt af en sæk stolpebeton omkring stolpen i hvert hul, men din løsning er mere elegant.

Mvh. Casper
Noget der ligger helt i jorden holder oftest længere end det der lige i jordskorpen. I mine yngre år havde jeg noget erfaring med elmaster. De kan være super friske over og under jorden, men rådner op i jordskorpen.
Støbe du stolpebeton omkring så rådner det hårtigere. Dog nogenlunde ok hvis der ikke er bund i beton. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mine børnebørn (et par vilde tøser) har sådan et gyngestativ, de kunne gynge så vildt at gyngestativet lettede, så det blev forankret med nogle 1" jernrør. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis