Montering af afløbsslange fra opvaskemaskine

Hej, jeg har købt ny opvaskemaskine til lejligheden, men er noget i tvivl om hvilke dele jeg skal købe for at tilslutte afløbsslangen (markeret med gult på billedet) til det eksisterende afløb under køkkenvasken.
Køkkenet skulle angiveligt være forberedt til opvaskemaskine.
En mulighed er (C), hvor der en studs med en prop. Det undrer mig dog at denne er placeret efter vandlåsen, og tænker det vil give lugtgener(?) 
Ved (A) sidder en slange fra køkkenvaskens overløb. Her kunne jeg måske montere en art forgrening og koble både overløb og afløbslangen på her?
En tredje mulighed er måske at sætte ekstra rør med studs i mellem ved (B), men vil nok skulle købe flere dele for at få de resterende rør til at passe sammen.
Hvad ville I foreslå at jeg gør? (Og hvilke dele skal jeg indkøbe dertil?)

På forhånd tak :) 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det enkleste ville nok være at købe en dobbelt slangeforskruning til din vandlås og koble til ved A.
En anden mulighed er tilkobling ved  C. Du kan købe reduktioner helt ned til 20 mm, så du skal finde størrelsen som passer til din slange.
Ved begge løsninger er det vigtigt at du får din afløbsslange fikseret helt oppe under din bordplade, for at forhindre tilbageløb fra køkkenvask til opvaskemaskine.
Ved tilkobling til C undgår du næsten al ”afløbsstøj” når opvaskeren pumper ud - særlig vigtig i køkken/alrum. Husk dog af lave en “vandlås” på afløbsslangen for at undgå lugtgener.

Søren O
Jeg synes C ligner en vacumventil. Så skal det tilsluttes der så skal der yderligere et T stykke på og derefter reduktioner.
Jeg vil tro at bunden / pumpen i opvasker ikke kan tømme helt udså det vil virke som vandlås.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søren O skrev den 10-03-2021 07:00:49

Det enkleste ville nok være at købe en dobbelt slangeforskruning til din vandlås og koble til ved A.
En anden mulighed er tilkobling ved  C. Du kan købe reduktioner helt ned til 20 mm, så du skal finde størrelsen som passer til din slange.
Ved begge løsninger er det vigtigt at du får din afløbsslange fikseret helt oppe under din bordplade, for at forhindre tilbageløb fra køkkenvask til opvaskemaskine.
Ved tilkobling til C undgår du næsten al ”afløbsstøj” når opvaskeren pumper ud - særlig vigtig i køkken/alrum. Husk dog af lave en “vandlås” på afløbsslangen for at undgå lugtgener.

 Tusind tak for svar Søren O. Jeg havde ikke overvejet evt. støjgener så går efter tilkobling på C. Jeg har set at det flere steder frarådes at lave interimistiske "vandlåse" af flex-slange grundet hurtigere tilstopning og besværlig rensning. Så planen er at sætte en P-vandlås i PVC på studsen ved C og blot føre afløbsslangen op til bordpladen og ned i P-vandlåsen med en 40/25 mm reduktion. 

ev elmand skrev den 10-03-2021 23:10:02

Jeg synes C ligner en vacumventil. Så skal det tilsluttes der så skal der yderligere et T stykke på og derefter reduktioner.
Jeg vil tro at bunden / pumpen i opvasker ikke kan tømme helt udså det vil virke som vandlås.

 Det er nu blot en prop med en noget sløset monteret muffe. Men mange tak for input ev elmand. 

floond skrev den 11-03-2021 16:11:47

 Det er nu blot en prop med en noget sløset monteret muffe. Men mange tak for input ev elmand. 

 Det ligner grangiveligt en vakuum ventil. Propper plejer at være helt flade.


Elektronikteknikeren
Annonce
Gregeren skrev den 11-03-2021 16:35:05

 Det ligner grangiveligt en vakuum ventil. Propper plejer at være helt flade.


D'oh! Du og ev elmand har helt ret. Det er en vakuumventil, jeg var bare for doven til lige at hive den ud og tjekke efter. Så... I stedet for ovenstående plan, skal jeg bare have fat i et T-stykke og sætte vakuumventilen i den ene "side" og sætte afløbsslangen i den anden via reduktion og så sparer ventilen mig behovet for en (ekstra) vandlås? 

 

Vacumventilen kan ikke erstatte en vandlås. Vacumventilen sørger for at der ikke opstår undertryk i afløbsrørene. Undertryk vil tømme dine vandlåse så der opstår lugtgener.

Søren O
Og vacuum ventilen skal helst sidde lodret. Her er den lidt på skrå men virker sikkert alligevel.
Om du kan undvære den er tvivlsom, da den må være monteret på grund af et problem.
Hvis den ikke er der kan det klukke i afløb når du f.eks. rykker ud på toilet. Og sådan en klukken trækker vand ud af vandlåsen som beskrevet. Det kan give dårlig lugt indtil der igen bruges lidt vand i vasken, 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Da jeg overtog lejligheden var studsen blot dækket af en pose, og der var en del lugtgener. Jeg fik ejendomsassistenten til at tildække hullet, og jeg er noget usikker på om ventilen er nødvendig, eller der blot anvendtes det forhåndværendes princip. Anyways.. mange tak for svar allesammen. Jeg sætter et 50+50+50 mm T-stykke i studsen, sætter ventilen i den ene side. Sætter en p-vandlås i den anden side, og fører afsløbsslangen op langs bordkanten og derefter ind i p-vandlåsen. Og voila! forhåbentlig spiller det uden lugt- og støjgener. Mange tak for hjælpen. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis