Terrasse platform

Hej

Jeg planlægger og lave en terrasse, og har aldrig været kendt for at gøre tingene på den nemme måde.
Jeg kan ikke rigtig komme til og understøtte den nogle steder på nær hele vejen rundt i kanten.

Hvilken type (dimensioner) spær skal jeg bruge for at kunne spænde over 3,75 meter, er noget 45x195 nok eller skal jeg op i noget større?. Jeg har som udgangspunkt ikke nogen begrænsning i hvor tæt jeg kan ligge mine spær.

Håber det giver mening.

M
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
45x195 burde være mere end rigeligt. Det er dimensioneret til gulvspær. Så til terrasse er det rigeligt i 0,5 m afstand.  

Mvh Troels
195 er fint. Du kan gå længere ned, ved at understøtte midt på, på tværs under.
Frisk skrev den 09-03-2021 22:19:15

195 er fint. Du kan gå længere ned, ved at understøtte midt på, på tværs under.

Nu har jeg bare ikke mulighed for at understøtte på tværs under ellers havde det ikke været noget problem. 

TRRA skrev den 09-03-2021 22:17:50

45x195 burde være mere end rigeligt. Det er dimensioneret til gulvspær. Så til terrasse er det rigeligt i 0,5 m afstand.  

Nu siger du mere end rigeligt.

Kan du sige hvor langt jeg kan gå ned hvis jeg f.eks vil have 60 cm imellem spærene?
Alternativt helt ned i 30 cm!?
Vi snakker et frit spænd på 3,75 meter
Mellem spær betyder ikke noget forhold til frit spænd. De 3,75 er ok med 195, men har du mulighed for understøtning midt på, kan du gå ned i 125
Simbul skrev den 10-03-2021 05:42:17

Nu siger du mere end rigeligt.

Kan du sige hvor langt jeg kan gå ned hvis jeg f.eks vil have 60 cm imellem spærene?
Alternativt helt ned i 30 cm!?
Vi snakker et frit spænd på 3,75 meter

Du kan i princippet gøre begge dele, JEg ville nok holde mig til 195 ved 60-50 cm - ved 30 kan du sikkert tage en 145. 120 er sikkert også nok i 30 cm cc men det er på kanten (hellere lidt for meget end lidt for lidt). Deudover er det dælme meget arbejde og mange skruer der skal til - og under alle omstændigheder kan du ikke gå på kompromis med selve rammen, så du vinder ikke så meget ift look og smalhed. 

Men det afgørende er hvor kraftige dine brædder er. Syntes personligt 60 cm CC er lidt til den grove side hvis der bruges fyr i 25-28 mm tykkelse.  Omvendt så mener jeg 30 cm CC er overkill. JEg kører 32 mm brædder og 50 cm CC i spær. 

Mvh Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også