Røggastemp.

Hejsan.
Jeg er efterhånden "gammel" udi pillefyr ca 7 år. Jeg har nu for sjov monteret et termometer i skorstensrøret.
Har lagt mærke til at når jeg har renset kedlen, er røggas temp. ca. 100 grader. Når det så har kørt 3-4 uger stiger temp. gradvis til 200 grader. Det må jo være ensbetydende med at der lukkes mere varme op i skorstenen. Har andre bemærket dette. 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det mange år siden jeg havde pillefyr, men ja, vi oplevede det samme og det er vel også meget logisk; i takt med at der sætter sig aske på alle flader i kedlen falder den overførte effekt, så der er mere varme tilbage i røgen.

Løsning; Rens kedlen oftere   
Hej. det passer fuldstændig. Jeg renser nok bare noget tiere så en så stor forskel har jeg ikke oplevet, men op til 120-130gr kan nemt forekomme for en urenset kedel i forhold til 90 når den er nyrenset.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Takker for svar, troede jeg så forkert. ;0))
Skal så bare til lidt tiere.

Du skal huske at sammenligningen skal være ved samme ydelse. Min røggastemp stiger når der brændes mere af.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
For hver ca. 10 gr. man lukker ud gennem skorstenen falder virkningsgraden med 1% - så ja det er vigtigt med rene røgslag, men osse at man har en velfungerende trækstabilisator, så der ikke hives for meget varme ud af kedlen når det blæser.
Selv har jeg omkring 85 gr målt i røgafgangsrøret ved 100% effekt (i skorstenen er temp. endnu lavere, især i toppen) om sommeren - om vinteren lader jeg røggastemp. stige til ca. 120-130 gr. ellers får jeg kondens (løbesod) udfordringer i min uisoleret elementskorsten. 
Annonce
Jeg bruger røggas temperaturen for indikation for at fyret skal renses... Når den kommer omkring de 130 grader, så skal fyret rensens. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jæp, takker, min kedel kører 50% ydelse, og har gjort det lige siden den blev sat op, men kan se nu at jeg nok skal rense  hver 3. uge.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis