Udjævne plæne

Hej LDS,
Jeg har en enormt ujævn plæne pga. 2 hunde. Nu er der imidlertidig kun 1 hund tilbage, men det er en tung basse på 70 kg, så han træder hårdt og det ses når plænen er våd.
Jeg har dog også 2 unger, som gerne skulle have mulighed for at løbe rundt og lege til sommer, så nu vil jeg gerne have plænen udjævnet.
Hvordan gør man nemmest det? Jeg har kigget på en vibrationstromle, skal jeg bare leje sådan en næste gang plænen er våd og så gå i krig? Eller skal jeg også bruge noget topdressing og så den tromle? Eller noget helt 3?
Jeg har ikke mulighed for at pløje den op og lægge den om.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har forsøgt at køre på en plæne med pladevibrator, altså den type man bruger til flise underlag. Det blev godt men med noget hård underbund. Så jeg vil ikke anbefale at vibrations tromle det.
Hvis hundene har gravet i plænen, så fyldes huller med jord, og der sås lidt græsfrø i. Er det mindre huller så ville jeg blot lægge lidt sand / jord ud og skrabe det over med skovl, bagside af rive eller endnu bedre et mindre bræt. Så kommer der minimum lag hvor der ikke er huller og lidt mere hvor der er huller. Græsset skal nok gro op igennem eller gro indover i løbet af få uger.
Og så skal du endelig lade børn og dig selv spille fodbold og andet på plænen. Det har mos meget svært ved at tåle medens det ikke gør græsset så meget. På den måde vinder græsset i konkurrencen.
Og husk at giv plænen gødning her sidst i Marts, og lade det afklippede græs ligge tilbage på plænen ellers skal du give tilsvarende mere gødning, da du jo fjerner nærings stoffer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 09-03-2021 23:24:03

Jeg har forsøgt at køre på en plæne med pladevibrator, altså den type man bruger til flise underlag. Det blev godt men med noget hård underbund. Så jeg vil ikke anbefale at vibrations tromle det.
Hvis hundene har gravet i plænen, så fyldes huller med jord, og der sås lidt græsfrø i. Er det mindre huller så ville jeg blot lægge lidt sand / jord ud og skrabe det over med skovl, bagside af rive eller endnu bedre et mindre bræt. Så kommer der minimum lag hvor der ikke er huller og lidt mere hvor der er huller. Græsset skal nok gro op igennem eller gro indover i løbet af få uger.
Og så skal du endelig lade børn og dig selv spille fodbold og andet på plænen. Det har mos meget svært ved at tåle medens det ikke gør græsset så meget. På den måde vinder græsset i konkurrencen.
Og husk at giv plænen gødning her sidst i Marts, og lade det afklippede græs ligge tilbage på plænen ellers skal du give tilsvarende mere gødning, da du jo fjerner nærings stoffer. 

 Tak for svaret :)

De har heldigvis ikke gravet i plænen, men der er nu nogle ret irriterende huller alligevel, som jeg personligt har vrikket om i et par gange eller 2. Udover det, så er der tonsvis af poteaftryk i jorden fra den store hund, men de er dybe og ret irriterende når man forsøger at slå græsset.
Hvor stort et område snakker vi om?
Vibrations tromle vil jeg bestemt ikke anbefale. Jeg har dog set nogen tage en europalle og vende på hovedet. Så spreder du noget god muld ud de steder hvor det er værst og trækker så pallen henover så den kan jævne det ud, gentag gerne nogle gange med en lille uges mellemrum. Så skal den nok blive jævn. Hvis der er mange knolde kan du godt tromle det, vil dog ikke anbefale en vibrations tromle da du derved fjerner mere ilt fra jorden og så mindsker plantens evne til og optage næring. Er helt enig med Ev elmand ift gødning når din græsplæne igen kommer i vækst (sørg for det er når den er mest i vækst da du derved får øget udnyttelse og mindre udvaskning)
Jeg er dog ikke enig ift påstanden om mos. Trafik på en græsplæne holder ikke mos væk, svampe og mos trives dog, helt fantastisk i sur jord, altså jord med lav pH værdi. Hvorimod græs ikke trives så godt i det. Så begynder du og få en del mos (eller små svampe) så er det med stor sandsynlighed, årsagen. Løsningen er en gang kalk til din jord (sen efterår, start forår) og gerne opfulgt af en plænelufter her om foråret inden plænen for alvor begynder og gro.
Endnu en ulempe ved at komprimere jorden med en vibrator er også at du derved komprimerer jorden endel dybere end med en alm tromle, så du dermed skaber dårlige forhold for din plænes rødder. Derved vil din græs ikke gå så dybt med rødderne hvilket især vil komme kraftigt frem når vi har en meget tør periode. 
Kommunekompost eller sand er som skabt til at udjævne ujævnheder i græsplænen. Jeg plejer at bruge en asfaltrager, men en træpalle er osse anvendelig, selv om den kan være noget drøj at trække. Mht. mos - så kan mos ikke lide at blive trådt på. Min græsplæne består nok af 50/50 mos og græs/urter/småblomster (et bevist valg) - men lige præcis hvor jeg har min faste gang (stier gennem græsplænen) gror der absolut intet mos, her er der stort set kun græs, og det trives godt, faktisk så godt at det altid der græsset er mest grønt i tørkeperioder. Samme princip som når man tromler en mark efter såning, så presser man fugten i jorden op.  
Frank Chr. skrev den 10-03-2021 10:06:27

Kommunekompost eller sand er som skabt til at udjævne ujævnheder i græsplænen. Jeg plejer at bruge en asfaltrager, men en træpalle er osse anvendelig, selv om den kan være noget drøj at trække. Mht. mos - så kan mos ikke lide at blive trådt på. Min græsplæne består nok af 50/50 mos og græs/urter/småblomster (et bevist valg) - men lige præcis hvor jeg har min faste gang (stier gennem græsplænen) gror der absolut intet mos, her er der stort set kun græs, og det trives godt, faktisk så godt at det altid der græsset er mest grønt i tørkeperioder. Samme princip som når man tromler en mark efter såning, så presser man fugten i jorden op.  

 Du har ret i at en tromlet mark holder bedre på vandet i overfladen, da du reducerer/fjerner dræn render i jorden. Men du opnår også en jord der dræner dårligere. Og du mindsker ilten i jorden. Hvilket reduceret røddernes dybde (græs går dog desværre sjældent særligt dybt, eks kan man sagtens finde rødder fra en raps plante i 2 m dybde, hvorimod græs kun ligger i det øverste muldlag) Mos har ikke noget imod og blive trådt på, men du kan ved komprimeret jord, se at jorden måske bedre holder på kalken

Den palle jeg længere oppe, foreslår kan selvfølgelig klart nemmest trækkes med en havetraktor.
Jeg ved godt flere bruger sand, bare sørg for det er det rette sand du bruger. Godt nok længe siden jeg lærte om struktur i sand, så kan ikke længere huske det helt præcist, men noget sand er komprimerbart og andet kan du ikke komprimere og du kan derfor hurtigt opnå en plæne der bestemt ikke er mere jævn. Også derfor jeg vil anbefale noget godt muld. MEN kommer meget an på din jord. Har du højt jb nr. (8-10) så ville jeg klart bruge sand hvorimod lavt jb nr, ville jeg bruge muld. (1-7) 

Annonce
Jeg kender en øko-planteskole ejer der jævnligt tromler sine græsplæner, der er nul mos i hendes græsplæner.   
Frank Chr. skrev den 10-03-2021 12:38:32

Jeg kender en øko-planteskole ejer der jævnligt tromler sine græsplæner, der er nul mos i hendes græsplæner.   

 Fordi du er økolog må du gerne kalke. Her i vinters har jeg kørt med en af vores jordprøve atv’er rundt i Jylland og få Fyn, ialt har jeg taget ca 5000 jordprøver og vi har i virksomheden taget 23.000 jordprøver denne vinter, både ved økologer og trad. Det gør vi hver eneste år. De fleste jordprøver bliver kun taget for og konstatere pH værdi og nødvendigheden og behovet for kalk. Hvorefter dataene kan indlægges i et gps system og derefter kalkes efter behov. Så jeg er ret sikker på den planteskole du kender også har ret godt styr på deres kalkindhold i jorden.
Jeg har oprindeligt en uddannelse som landmand, men har idag mit fuldtidsarbejde på en af landet planteavls forsøgsenheder hvor vi laver forsøg indenfor planteavl og optimal dyrkning i dk. Frøsgræs er en af de ting vi kører forsøg på. Så burde vide lidt om hvad jeg snakker om. 😀

Frank Chr. skrev den 10-03-2021 17:23:41

Lidt mere om mos https://volstruprullegraes.dk/tips/mos-i-plaenen bemærk - bemærkningen om "at mos ikke kan lide at blive trådt på"   

 https://www.plantorama.dk/guide/have/haveplanter/graesplaenen/saadan-bekaemper-du-mos-i-graesplaenen


Der findes en masse teorier, og der findes en masse fakta. Jeg arbejder med og skabe fakta. Det er dybest set det mit job omhandler. Kig evt i artiklen fra plantorama. Jeg har aldrig hørt om nogen der har tromlet for og fjerne mos. Man har tromlet for at holde på fugt i jorden, udjævne mindre ujævnheder, og presse mindre sten ned i jorden. Plus der kan være enkelte næringsstoffer der trives bedre i komprimeret jord. Men ligesom tromling har nogle fordele så har den også mindst ligeså mange ufordele.
Jeg har også i mit virke, set utallige jorde der bliver tromlet og har vægtig overkørsel men der forefindes stadig mos. Det har du vel også en super god forklaring på?
Jeg tænker at hvis der er kommet mos så visner det hvor man færdes ofte (eller tromler). Er der endnu ikke synlig mos tænker jeg det forebygger at tromle, hvilket Anne fra Lønbæk Planteskole jo altså så praktisere jævnligt, jeg ved så ikke om hun osse kalker, hun har i al fald aldrig nævnt det - kun at hun tromler plænen.  
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis