Golf 4 fra 98 - toppakning eller olieskift?

Hey folkes..

Jeg har været grøn på biler og dets mekanik indtil jeg begyndte på min golf og er i en lærings-process, så bær over med min begrænsede know-how om "alm-viden".. Der er tale om en golf 4 1.6 fra 1998 (1997-2000) motorkode AKL.

Men som overskriften antyder, har jeg stærk mistanke om en død toppakningen på min lille golf, men er alligevel i tvivl om den er sikker diagnosticeret. Da jeg fik bilen havde den alverden små finesser lavet som jeg ville betegne sjusk, af de som jeg har opdaget indtil videre. (primært udenpå og synlige ting)

Men for et halvt års tid siden havde den brugt næsten alt vand og olie så fyldte på. Siden har jeg topfyldt en smule af daværende købte dunke et par gange.
Bilen har kørt meget koldstart og korte ture, kommer ikke så ofte ud at brænde lidt af, så tilskrev det som mulig årsag.

Tidligere ejer havde "fixet" et hul i indsugningsrøret med noget tape hvilket bevirkede ujævn tomgang, det viste sig for nyligt også at have et temmelig stort hul ift. slangens størrelse. Dette hul lå i den slange som går ind under oliedækslen til forbrændingsrummet. krumptapshuset vel.

Bilen har ligeledes oset en del hvidt, ligesom den har en karakteristisk duft af benzin og måske andet.
Efter bilen fik en nyt indsugningsrør på, har den gået meget bedre i tomgang og generelt blevet mere frisk og nemmere at accelerere, ser ikke ud til at ose så meget efter en frisk tur.
... Men så opdagede jeg skum/mayo på oliedækslet, men kølervæsken ser ikke forurenet ud. Dog er der bobler i vandet efter kørertur - men ser ikke nye bobler når man har dækslet af og kigger mens en partner giver gas på pedalen.. Der er umiddelbart ikke skum at finde på oliepinden.

Den har potentielt noget utæthed et sted på noget væske, da der ser vådt ud omkring blokken, men kan ikke lige se hvor utætheden kommer fra. Den drypper ikke nok til at finde pletter på vejen hvor den holder, ligesom den altid har været møget til over det hele derinde siden jeg fik den, så har svært ved at skelne friske urenheder fra gamle.

Så mit spørgsmål går på om det er muligt at den falske ufiltreret luft kan være skyldt i skum i oliedækslet? og at det vil blive sådan indtil et fuldt olieskift selvom det er "fortyndet" af flere topfyldninger?
Jeg vil meget gerne udelukke alle årsager før jeg begynder på at undersøge en skiftning af toppakning.
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Falsk luft er et problem hvis det ikke kommer gennem luftfilteret. Ufiltreret luft giver øget slitage i motoren (stempler og cylindre).
Snask under oliedæksel tyder på slid eller vand i olien. Hvilken farve har olien på oliepinden? Olien skal have en blank overflade, er der “hvidt skum” i, er der vand i olien.

Søren O
Men tænkte nemlig at der igennem falsk luft også ville komme fugt med ind, 1-2 års kørsel med det kunne vel akkumulere vand i olien? Og netop ringe smøring og øget olieforbrug?

Men oliepinden leverer mørkt olie og lidt glans fra frisk olie, men ikke synligt gult skum eller snask som i oliedækslet.
Med god eller dårlig toppakning vil den have godt af totalt olieskift og filter, men hvis toppakningen er skidt vil jeg da ikke skifte først. 
Tror egentligt det jeg søger mest svar på, er min tese i gulligt snask i oliedækslet kan skyldes den falske luft..
Og ellers om der er andet jeg kan gøre for at diagnosticere toppakning fra noget andet.

Modellen har også en klassisk defekt omkring oliekøleren som jeg tænker at undersøge, men ved ikke om det kan peges ind i de her symptomer. 
Det gullige snask har intet med den falske luft at gøre. Snasket kommer fordi du kører korte ture. Det snask har jeg levet med i mange år. Fugt gennem hullet i indsugningsslangen ender over stemplet og bliver ledt ud gennem udstødningen. Der bør ikke komme olie i større mængder i forbrændingsrummet, medmindre motoren er slidt. Hvis olien på oliepinden ikke er grålig, tyder det ikke på vand i olien. 

fase
Nu skriver du noget om en klassisk defekt omkring oliekøleren - det ville dog undre mig, hvis en gammel 1.6 benzinmotor har en oliekøler. Men som S. Fabrin skriver, kan korte ture danne kondens på indersiden af motoren, som lander i olien, og voila --> mayo i olielåget.

Hvis den kun bruger beskedne mængder vand og olie, så ville jeg bare tøffe videre til der er noget mere alvorligt, der brækker sig.

Slangen fra indsugningen til motorblokken/topdækslet er krumtaphusudluftningen. Den skal du sørge for er i orden, dvs. slutter tæt og er fri for snask. Dens formål er at holde et vakuum der, hvor olien er, så oliedampe og uforbrændte gasser (blow-by) fra forbrændingskammeret bliver suget ind i motoren og forbrændt løbende. Hvis de får lov at ophobe sig kan man, worst case, få en krumtaphus-eksplotion. Mere normalt er det dog, at den nederste stempelring (olieskraberingen) ikke kan arbejde som den er designet til (vakuum under sig), og så får man olieforbrug den vej.

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Annonce
Tak for den fine beskrivelse - var nervøs for at det måske bare var ren ønsketænkning at der var andre forklaringer end en døende toppakning..

Men i forhold til oliekøleren, så jeg første gang til den i en video, hvor vedk. var ligeså overrasket, men den er god nok. Hæfter lige et billede fra Google.
Fantastisk er det dog ikke, den er kendt for at blive utæt grundet trykforskellen og smide olie over i kølevæsken, ikk videre smart.
Skifter nok olie snart alligevel og så har jeg set noget olie additiv med Ester som tilskrives at danne en blivende hinde på alle metaldele og have genopbyggende effekt på pakninger.. Om det er penge værd ved jeg ikke, men god smørelse skal den gamle bil da have.
Ja ok - der sidder sgu en oliekøler 😁

Er den blevet skiftet? For ellers er den da mest oplagt at skifte, før en toppakning. Den er jo lige til at komme til, ser det ud til.

Umiddelbart ville jeg fraråde 'magisk sovs', det har sjældent andet formål end at fore sælgerens lomme.
Hvis en pakning er defekt, skal den skiftes. Hvis den er svær at komme til, så må man leve med det at motoren savler lidt 😊

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Bare en opfølgning hvis det har intra - motergangen har været lidt finurlig på det sidste, tænker generelt der er brug for noget rens af systemet -
Men måske på grund af klimaændring fra kold vinter til nu -  måske også bedre forbrænding, så er der meget mindre hvid damp/røg fra udstødning og slet ikke at se efter varm køretur.

Men står overfor et fuldt rens og olieskift, ved ikke om jeg burde lave ny tråd på det men er gået fra sikker til forvirret siden jeg har søgt efter godt tilbud på 5L motorolie.

Har indtil nu tænk at det skulle være 5w-30 eller 5w-40, hvor jeg nok ville gå med det sidste..

Men bruger jeg Castrols søgeværktøj anbefaler den mig en 10w-50 ???
Virker det ikke lige fed nok og egentligt lidt mærkeligt?
Arh, 10W-50 er nok lige tykt nok.

Den her liste ser rimelig troværdig ud: https://www.carrepairdata.com/service/repair/manual/eng/volkswagen/golf_iv/1_6/1997-2000/akl/1595/74/

Laver alt selv - koste hvad det vil!
Ja det er også umiddelbart det jeg tidligere har fundet frem til.
Og med 10w vil den nok have det hårdere end nødvendigt ved kold motor.

VW bruger de der norm værdier - oversat får jeg så umiddelbart flere valg, hvor jeg nok tænker 5w-40 er godt egnet og går med noget fra Castrol - ville du anbefale en over andre ift. navnene magnatec, edge og hvad de ellers har?
De har et tilbud på 5L motorolie til 130 i Lidl - men det sgu nok noget ringe smørelse med tiden.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis