Golf 4 fra 98 - toppakning eller olieskift?

Hey folkes..

Jeg har været grøn på biler og dets mekanik indtil jeg begyndte på min golf og er i en lærings-process, så bær over med min begrænsede know-how om "alm-viden".. Der er tale om en golf 4 1.6 fra 1998 (1997-2000) motorkode AKL.

Men som overskriften antyder, har jeg stærk mistanke om en død toppakningen på min lille golf, men er alligevel i tvivl om den er sikker diagnosticeret. Da jeg fik bilen havde den alverden små finesser lavet som jeg ville betegne sjusk, af de som jeg har opdaget indtil videre. (primært udenpå og synlige ting)

Men for et halvt års tid siden havde den brugt næsten alt vand og olie så fyldte på. Siden har jeg topfyldt en smule af daværende købte dunke et par gange.
Bilen har kørt meget koldstart og korte ture, kommer ikke så ofte ud at brænde lidt af, så tilskrev det som mulig årsag.

Tidligere ejer havde "fixet" et hul i indsugningsrøret med noget tape hvilket bevirkede ujævn tomgang, det viste sig for nyligt også at have et temmelig stort hul ift. slangens størrelse. Dette hul lå i den slange som går ind under oliedækslen til forbrændingsrummet. krumptapshuset vel.

Bilen har ligeledes oset en del hvidt, ligesom den har en karakteristisk duft af benzin og måske andet.
Efter bilen fik en nyt indsugningsrør på, har den gået meget bedre i tomgang og generelt blevet mere frisk og nemmere at accelerere, ser ikke ud til at ose så meget efter en frisk tur.
... Men så opdagede jeg skum/mayo på oliedækslet, men kølervæsken ser ikke forurenet ud. Dog er der bobler i vandet efter kørertur - men ser ikke nye bobler når man har dækslet af og kigger mens en partner giver gas på pedalen.. Der er umiddelbart ikke skum at finde på oliepinden.

Den har potentielt noget utæthed et sted på noget væske, da der ser vådt ud omkring blokken, men kan ikke lige se hvor utætheden kommer fra. Den drypper ikke nok til at finde pletter på vejen hvor den holder, ligesom den altid har været møget til over det hele derinde siden jeg fik den, så har svært ved at skelne friske urenheder fra gamle.

Så mit spørgsmål går på om det er muligt at den falske ufiltreret luft kan være skyldt i skum i oliedækslet? og at det vil blive sådan indtil et fuldt olieskift selvom det er "fortyndet" af flere topfyldninger?
Jeg vil meget gerne udelukke alle årsager før jeg begynder på at undersøge en skiftning af toppakning.
Hey folkes.. Jeg har været grøn på biler og dets... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe olien har de rigtige VW godkendelser 500.00 og 502.00, så ville jeg ikke bekymre mig om mærket.
I min verden er der Mobil1 og Castrol - og så er der alle de andre. 

Laver alt selv - koste hvad det vil!
thansen har tilsvarende olie IQ-X.

fase
Hvis man vil have den bedste olie (Mobil1/Castrol) billigst muligt kan man købe i Tyskland. Nogle danske webshops har også nogle gode tilbud indimellem.
Jeg har brugt Mapodo i Tyskland en del gange efterhånden.
Der kan man så også købe andre mærker endnu billigere. 

Laver alt selv - koste hvad det vil!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis