Batteridrevet vinkelsliber - duer det?

Overvejer at skifte min gamle gode Bosch vinkelsliber ud med en ny. Og i den forbindelse opstår så tanken, at det ville bare praktisk med en batteridrevet. Men duer det overhovedet med en vinkelsliber, eller tømmer man hurtigt batteriet, så man skal have flere batterier?

Alternativet er at købe en ny Bosch - og gerne med med variabel hastighed.

Hvad siger jeres erfaring?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kommer helt an på hvad du skal bruge den til. Jeg har en Makita batteri vinkelsliber, og den bruger jeg til korte intervaller, altså klippe en skrue, slibe en svejsesøm eller lignende.
Når der skal skæres fliser, fræses fuger eller fjernes store mængder rust, så er det en noname lille maskine, eller den store Hitachi med kabel jeg bruger
Batterimaskinen er praktisk at have med hvis du ikke lige er sikker på du skal bruge en vinkelsliber, men i min optik er det et supplement til dem med kabel.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Tak for svar Borst.

Det var også det, jeg tænker. Den duer nok ikke til at skære belægningssten med, så taber batteriet sikkert hurtigt pusten. Noget andet er, at det er så sjældent, at jeg bruger en vinkelsliber, og så er batteriet selvfølgelig fladt, når man endelig skal bruge den. Nej då må blive en ny Bosch.

Jeg tænker denne, som har variabel hastighed : https://www.bosch-professional.com/dk/da/products/gws-17-125-inox-060179M008 Ja noget dyrere end uden. Bosch primært fordi den gamle, som ikke fejler noget, har tjent mig godt.

Og så er mit værktøj primært Bosch.

Men er da åben for andre forslag.
Batteridrevne vinkelslibere er vist med populære til at skære kæder/låse over på cykler og især knallerter og scootere, især hvis låsen er så tyk at en alm boltsaks ikke kan gabe over den. Taler af erfaring ;/ Altså ikke med at stjæle, men få stjålet. Jeg har omkring 20 knallerter og scootere. Jeg ved bare ikke hvor ;/
Nå for filan da fuerzzz1 så er det afgjort, så skal den være batteridrevet. Den anvendelse havde jeg ikke lige tænkt ind :-)

Men du har nok ret - de må være populære i "visse kredse" - specielt, hvis de er meget støjfrie.

Nej OK spøg til side. Jeg vælger en traditionel med ledning.
Henrik.
Det håber jeg da. Det er tilpas bøvlet hvis en forlænger-ledning skal nå helt ned på togstationen eller lign ;)
Annonce
Hvis du alligevel vælger en batteri model, så skal det være med kulfri motor.
Jeg har  en "kulfri" makita på arbejde, med 18 volt 5 ah batterier, den er faktisk overraskende god.
Derhjemme har jeg en en makita akku 18 volt, den gamle model med kulmotor, den er der ikke mange kræfter i, men til småting er den da anvendelig.

Jeg har også en Bosch, og en Makita 125 mm, til 230 volt begge med hastighedsregulering, dem er er ingen forskel at mærke på, de er begge på 1400 watt
De har begge fin trækkraft også når hastigheden er skruet helt med, mener de kan gå ned til ca 2000 o/m

Vi prøver igen, i morgen --
PS støjen er den type vist ligeglade med. jeg fik en knallert stjålet på den måde selv om den var låst om en lygtepæl, lige ved siden af politistationen!

Jeg mener ikke at hastigheds regulering på en vinkelsliber har noget formål. Jeg ville i hvert fald køre med fuld gas altid.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
je_ns jeg kikkede oprideligt på en 1700W men kan se, at min gamle Bosch kun er 600W. Og du skriver om en på 1400W. Tænker du at en på fx 1300W vil være tilstrækkeligt. Det er ren hobby og det "hårdeste" den vil blive brugt til, at skæring af belægningsten (i mindre omfang).

el mand kan være relevant, hvis man skærer i plast (så det ikke "smelter") og hvis man bruger den med en slibeskive (sandpapir) på træ. Der vil høj hastighed "brænde" træet.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis