Batteridrevet vinkelsliber - duer det?

Overvejer at skifte min gamle gode Bosch vinkelsliber ud med en ny. Og i den forbindelse opstår så tanken, at det ville bare praktisk med en batteridrevet. Men duer det overhovedet med en vinkelsliber, eller tømmer man hurtigt batteriet, så man skal have flere batterier?

Alternativet er at købe en ny Bosch - og gerne med med variabel hastighed.

Hvad siger jeres erfaring?

Overvejer at skifte min gamle gode Bosch... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 08-03-2021 23:32:19

Jeg mener ikke at hastigheds regulering på en vinkelsliber har noget formål. Jeg ville i hvert fald køre med fuld gas altid.

 Har du nogensinde prøvet en med hastighedsregulering ????

Jeg bruger det ofte, og det er jo ikke enten 2000, eller 11000 o/m men alt der imellem.
Skæring i sarte materialer. (så sliber den mere med skæreskiven, end den brænder materialet væk)
Skæring i tynde metalplader med diamantskive så de ikke bliver varme. (brugt til bla Decra tagplader, så kommer der ikke varmezone og spolere galvaniseringen unødigt)
Skæring i beton og vægfliser, for at begrænse støvet, som den så ikke smider så langt væk, og nemmer at fange med støvsugeren.(kun små jobs)
Kan også være en fordel ved brug af diamant slibe kop, til slibning af beton.
Pudsning med gummibagskive med velcro til sandpapir som har det med at ryge af hvis man køre for stærkt.
Det kan også være en fordel hvis man bruger stålbørste så er det knap så vildt.
Har også brugt det til skæring i glasfiber med diamantskæreskive, så er den noget nemmere at styre, for hvis man køre 11000 o/m er den lige lovlig effektiv, har brugt det
til båden, hvor jeg skulle skære noget af indvendigt, og jo helst ikke helt igennem skroget.
Kan også være en fordel til diamantkopbor til vinkelsliberen, at skrue lidt ned for o/m.
Slibning med slibeskive eller flapskive i metal, hvis det ikke må blive varmt/blåt
OSV.

Vi prøver igen, i morgen --
Som Jens også siger.
Vi havde en 18 volt Makita med kulmotor på arbejdet, der skulle ikke meget belastning på, før den gav op. Har så selv den kulløse version og den har jeg kun kunnet slå ihjel hvis batteriet er ved og være tomt. Bare husk, der er en 115 mm og en 125 mm. Gå langt udenom den 115.
Nu kender jeg Makita og har rigtig meget i deres 18 volt serie, så jeg har også 6 batterier, så har næsten altid strøm. Men kig efter en vinkelsliber i det mærke hvor du allerede nu har batterier, hvis du har Makita, Bosch, milwaukee eller hvad du nu bruger, og kig så på deres version af en batteridrevet vinkelsliber. 
BTA Handyman skrev den 09-03-2021 06:13:11

Som Jens også siger.
Vi havde en 18 volt Makita med kulmotor på arbejdet, der skulle ikke meget belastning på, før den gav op. Har så selv den kulløse version og den har jeg kun kunnet slå ihjel hvis batteriet er ved og være tomt. Bare husk, der er en 115 mm og en 125 mm. Gå langt udenom den 115.
Nu kender jeg Makita og har rigtig meget i deres 18 volt serie, så jeg har også 6 batterier, så har næsten altid strøm. Men kig efter en vinkelsliber i det mærke hvor du allerede nu har batterier, hvis du har Makita, Bosch, milwaukee eller hvad du nu bruger, og kig så på deres version af en batteridrevet vinkelsliber. 

 Til min Makita vinkelsliber med kulmotor, så køre den en hel del bedre med et 5-6 amperes batteri. Med et 3 ah er det næsten som om den giver op på forhånd.



Vi prøver igen, i morgen --
Tidligere arbejde havde kun 3 ah. Det var dengang det var det største Makita havde. Til min egen kulløse har jeg både 3, 4 og 5 ah batterier. Udover driftstid kan jeg dog ikke mærke forskel på den kulløse ift kraft og ah på batteriet. 😀

henrikh29 skrev den 08-03-2021 21:40:37

Tak for svar Borst.

Det var også det, jeg tænker. Den duer nok ikke til at skære belægningssten med, så taber batteriet sikkert hurtigt pusten. 

 Jeg har en Stihl TSA230, den kan jeg skære 20 minutter i sten med, jeg er vildt glad for der er batteri på så jeg ikke skal slæbe rundt på forlængerledning (og så kan den tilsluttes vand til våd skæring )



www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
henrikh29 skrev den 08-03-2021 23:37:45

je_ns jeg kikkede oprideligt på en 1700W men kan se, at min gamle Bosch kun er 600W. Og du skriver om en på 1400W. Tænker du at en på fx 1300W vil være tilstrækkeligt. Det er ren hobby og det "hårdeste" den vil blive brugt til, at skæring af belægningsten (i mindre omfang).

 Ja det tror jeg ikke gør den store forskel, har dog ikke brugt dem til skæring i have fliser, da jeg har en 230mm vinkelsliber. Men bruger dem en del til skæring i rustfri, og der er ingen problemer.

Men på arbejde har jeg brugt den kulfri akku til at skære i beton, det klare den fint, når den får lov at arbejde.
Så en 1300 watt vil jeg da mene vil være rigeligt...

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis