At finde sin kloakledning / afløbsledning

At finde sin kloakledning....

Jeg har behov for at finde ud af hvor min kloakledning/samlebrønd ligger i vores indkørsel.

Jeg ved hvor den ender, ude i vejen,- så det er et fast punkt. Brønden i vejen er desværre 3-4 meter dyb, så jeg kan ikke sådan lige kravle ned og lure den præcise retning gennem indkørslen.

Kloaktegningerne fra dengang huset blev opført findes deværre i to udgaver, et hvor der er en samlebrønd og en hvor der er lagt en ledning med grenrør til bryggers, køkken og baderumsafløb. Håber ikke det er lavet som den sidste tegning viser, det bliver et helvede hvis vi skal have renset ledningen.

Jeg har luret på at låne en metaldetektor, og håbe på at der ligger et brønddæksel af enten støbejern eller armeret beton. Men hvis det nu ikke giver det ønskede resultat skal jeg have noget i baghånden. Hvis det er grenrørsløsningen håber jeg at en metaldetektor kan være stærk nok til at finde en "metalsplit" der er kørt ned i ledningen.

Er der ellers nogle friske bud på en metode :?:

Det hører måske med til historien at vi fik lavet indkørsel sidste år, og at jeg derfor ikke ønsker at grave den fuldstændig op i min søgen.

Mvh.

René

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej

Er der ingen datering på de tegninger du har??? Og så gå efter den nyeste af tegningerne!!

MVH

Kim
Jeg er ikke sikker på at du kan være sikker på hvilken tegning der er den rette... Altså ikke uden at du undersøger hvordan det reelt er lavet...

Men du skriver et eller andet om at det burde være lavet med en samlebrønd ( den ønskede løsning!!! )

Hvor gammel er dit hus ??

I efterhånden mange år er "lågene til en samlebrønd lavet i plast, en kraftig plasthætte kan du ikke lige finde med en metaldetektor.

Men en samlebrønd skal vel også være ført op til overfladen ??

Mine egne er ført op så der ligger en kraftig aludørkplade på toppen af samlebrønden, over denne plade er der ca 1 cm sand og derover mine fliser. I fliserne har jeg lavet nogle markeringer over samlebrønd og sandfang, en række små borede huller. Mine brønde ligger i min flisegang ind til huset. Og ud over dette har jeg et par andre brønde der ligger i græsset ude ved vejen.

Men jeg tror ikke det er lovligt som sådan at dække disse brønde til... Ikke at jeg kan forestille mig at der er nogen der vil gø ad det... men.

Jeg vil ikke tro at brønden er kortet ret meget ned under jorden. Og derfor vil jeg tro du har set dem hvis du har lagt indkørslen om indenfor de seneste år. Altså hvis den ligger her. Med andre ord er det nok lavet med et grenrør.

Har du spurgt den tidligere ejer om han/hun evt kan hjælpe med oplysninger om sagen.

Men hvad er dit problem ???


Venligst Njord

MVH Njord
Den med metaldetektoren lyder da fin. Men den gammeldags detektor er en tynd stålstang, som man går og søger med, prikker med for at finde et hårdt dæksel. Hvis de nye fliser ligger meget tæt kan du gå i hobbyforretningen og købe et stykke pianotråd i en tykkelse, som kan presses mellem fliserne.

Venlig hilsen
Knud
Jeg er ved at planlægge noget tilslutning af fremtidig afløb fra vores wc/bad der skal etableres indenfor de næste 2 år i vores nye tilbygning.

Det oprindelige hus er fra 1968, så grenmodellen var ikke ualmindelig på det tidspunkt.

Hvis der er en brønd, er jeg meget sikker på at der er dæksel på. Jeg mener i øvrigt ikke det har været "ulovligt" at tildække dæksler på det tidspunkt.

Da jeg lavede indkørsel var jeg godtnok et pænt stykke nede, men den eksisterende bundsikring var ganske dyb så jeg byggede blot videre på den. (jeg lavede et par kontrol huller for at se på lagtykkelsen.)

Jeg kunne på udgravningen til fundamentet se at vores grund er påfyldt en pæn stor mængde muldjord (efter husets originale fundament var færdigbygget) så jeg har en fornemmelse af at en brønd kunne være "gemt" et pænt stykke nede.

Så jeg håber på brønden og frygter grenløsningen.

Det værste er dog at havde "chefen" herhjemme bare sagt at tilbygningen skulle indeholde et wc/bad så havde jeg kunne grave efter kloakken inden indkørslen blev lavet. Indkørslen blev lavet 3 mdr. før projektet med tilbygningen blev endelig godkendt af "chefen" /faktisk sværere end at få det godkendt af bygningsmyndigheden :lol:

Nå men jeg kunne jo heldigvis planlægge gennemføringen i fundamentet da det blev lavet.

Mvh.

René

Annonce
Jeg har samme problem - mit hus er også fra 1968 og problemet er at huset til dels slet ikke er lavet efter tegningerne. Afløb i bryggerset er f.eks. ikke samme sted som på tegningen o.s.v.

Jeg skal have koblet en afløbsbrønd med sandfang (erstatter et betonrør, der går direkte i brønden) til brønden (da jeg skal have koblet regnvandsnedløb fra nordsiden min nye tilbygning til brønden - sydsiden skal gå i en faskine - som er forhåndsgodkent, men ikke lavet endnu)), men jeg ved reelt ikke hvor brønden er eller hvor dybt den ligger - måske skulle man overveje at hæve brønden så man kan komme til den (hvis skidtet skulle stoppe), så dækslet ligger i indkørslen?
Spørg en kloakmester med inspektionsudstyr- altså 'kloaktv'.
Mig bekendt sidder der i de fleste kamerasonder en lille svagt radioaktiv sender, som gør at man kan følge med fra oven rent retningsmæssigt ved hjælp af en søger. Tv'et viser om du havner i en brønd og søgeren fortæller dig hvor den er!
Så fik jeg mig taget sammen og betalte en tv-inspektion.

På en måde var det heldigt, jeg fik bekræftet at de ene af de 3 tegninger passede helt med de faktiske forhold.

Mvh.

René

Hvad måtte du betale for sådan en instektion, jeg savner selv en brønd og er nysgerrig efter at se hvordan kloarken har det.

Peter
Jeg fik et bud af den lokale kloakmester på 1500,- + moms.

Fik også et bud via gratisbyggetilbud på nettet til 2000 + moms.

jeg tror de beregner noget i stil med 375 - 400 pr. time + moms og så skal man regne med 2 timers transport og 1 - 2 timers "kiggeri"

Mvh.

René

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis