Placering af spots I køkken

Vi er i gang med at give køkkenet (12 m2) den store omgang og i den forbindelse skal vi have installeret indbygningsspots.
Vi påtænker seks spots over det lange bord, hvor der ikke er nogen overskabe, det samme antal over gulvet samt en spot på hver side af emhætten.
Men inden vi går i gang med at bore, kunne vi dog godt bruge nogle inputs til afstandene imellem spots, afstande til endevæggene og antal. Hvad tænker i?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis I har 14 spots til 12m2, så behøver I ikke at sigte efter flere. Det bør være rigeligt.
Hvis I er bange for at det er FOR meget lys, så er det bare et spørgsmål om at vælge pærer med mindre effekt.

Dem over bordene ville jeg sætte 30-40 cm fra de lange vægge. Så bliver der kastet lys på bordet uden for mange skygger.
På den lange led ville jeg gå efter at have ens afstand mellem lysene.
Hvis I så kan få de to lys ved emhætten til at flugte med 1. og 3. lys (set fra venstre på tegningen), så kan det blive en fint symetrisk opsætning.

/Stefan
Stefan_DK skrev den 07-03-2021 21:56:14

Hvis I har 14 spots til 12m2, så behøver I ikke at sigte efter flere. Det bør være rigeligt.
Hvis I er bange for at det er FOR meget lys, så er det bare et spørgsmål om at vælge pærer med mindre effekt.

Dem over bordene ville jeg sætte 30-40 cm fra de lange vægge. Så bliver der kastet lys på bordet uden for mange skygger.
På den lange led ville jeg gå efter at have ens afstand mellem lysene.
Hvis I så kan få de to lys ved emhætten til at flugte med 1. og 3. lys (set fra venstre på tegningen), så kan det blive en fint symetrisk opsætning.

/Stefan

Hej Stefan.

Tak for dine betragtninger.

Hvad tænker du om denne (dem over gulvet i samme mønster)? Er 35 cm fra endevæggene for lidt? Og hvad med spot over vasken, skal vi prioritere at der kommer til at sidden en i midten, lige over vasken?

Spots over køkkenbordet bør i trække lidt længere ind imod væggen end vist. Med det samme man læner sig lidt frem for at arbejde ved bordet så kaster hovedet en skarp skygge på bordet.
Det er ikke nødvendigt med prioritering af spots midt over vasken. Det er ikke et primært område i et køkken.
Hvilken loft har i. skal der tages hensyn det f.eks, ved troldtekplader.
Kan i bore op alle steder som vist eller er der forhindringer som spær m.m. ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis