Fugning omkring vandrør igennem sokkel

Jeg skal have ført et vandrør ud igennem soklen (lecasten) til vores drivhus.

Har købt et passende bor og et 20mm alupex-rør der kan komme igennem hullet.

Men jeg er usikker på hvordan jeg tætner omkring røret. Hvordan gør man det så det bliver tæt?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor stor er det bor du vil bore med? 

Mvh. Christian M

Det skal ikke tætnes. Hvad kunne tænkes at komme ind ?
En lille smule fugt som overhovedet ikke skader i drivhus. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tag du bare noget helt almindeligt udendørsfuge eller skum, eller drop at tætne det, nu det er et drivhus 🙂

Mvh. Christian M

Undskyld hvis det blev skrevet uk

Det er soklen til vores hus rørets skal føres igennem ind til kælderen, hvor jeg kan koble det til vand.
Annonce
Du må kunne bruge en polymer fugemasse. Den vil forblive elastisk. Sørg for at der er plads til fugen omkring føret, så den første cm. i soklen skal hullet være lidt større.
Forstår ikke hvorfor du vil bruge alupex i jord. Normalt bruges der pem-rør.

Søren O
Hvorfor alupex? Godt spørgsmål :-)

Jeg laver en vandpost ved drivhuset, så derfor havde jeg forestillet mig at trække et alupex rør i jorden og et kobberrør op fra jorden til en hane som er skruet fast på et stolpe. Og så trække PEM rør videre i jorden derfra til vandingsanlægget.

Forstår godt argumentet med et PEM rør. Men den eneste overgang til det lodrette kobberrør fra et PEM-rør, som jeg kan forestille mig, er et T-stykke på PEM røret med en skruesamling op ad (til en overgang til kobberrøret). Den skruesamling er jeg nervøs for at den vil løsne sig. Er det forkert tænkt?

Der bliver maks 2m alupex rør, og jeg kan evt lægge det inden i et 32mm PEM rør så det er bedre beskyttet.

Hvorfor kobberrør op fra jorden? Det må da kunne køre direkte i pem (eller ulupex).

Søren O
Jeg har købt, at jeg skal køre med PEM rør :-) har læst lidt mere på det.

Men det efterlader så stadig udfordringen med at tætne omkring PEM røret ved gennemførslen igennem soklen ind til vores kælder.

Nogen gode råd?
DetBliverGodt skrev den 08-03-2021 13:23:03

Jeg har købt, at jeg skal køre med PEM rør :-) har læst lidt mere på det.

Men det efterlader så stadig udfordringen med at tætne omkring PEM røret ved gennemførslen igennem soklen ind til vores kælder.

Nogen gode råd?

Der er da både blevet anbefalet brøndskum og fuge? 

Kan man se gennemføringer, eller vil se være dækket af jord? I så fald den ikke er synlig, er det jo bare at smide godt med fuge i eksempelvis. 

Mvh. Christian M

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis