Understøbning af tværgående murstenshus

Hej herinde
Jeg skal have understøbt en bærende mursten væg der er tværgående kan ikke komme til at under støtte
Hvad gør jeg 🤔🤔
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er ikke nødvendigt at understøtte når man skal understøbe. Man skal bare nøjes med at udgrave og understøbe et lille stykke ad gangen.
Men der er ikke tilstrækkelig oplysninger til en egentlig detaljeret opskrift. Så hvis du har lidt mere, En tegning, et billede hustype eller noget andet.
Der er forskel på at understøbe en skillevæg i et lille hus og så kælder i en flere etagers bygning.   


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Jeg tror nu ikke beton i sig selv stopper fugtoptag.
Men her så en opskrift. Du graver en smal grøft ned under muren på maks. 1 m længde. Du graver vel ned i 30 cm dybde hvis vi taler om en indermur. Så laver du 2 stykker armerings jern på 120-130cm Som stikkes ind i jorden til den ene side og trækkes tilbage igen så den også går ind i jorden til den anden side med ca. 15 cm.
Nu fyldes grøften med beton, og det tilpasses så der netop er plads til 1 eller 2 rækker mursten.
Over beton lægges en strimmel murerpap det må gerne gå 5 cm ud til siden, over den ene meter. Det er denne strimmel der skal holde fugten tilbage.
Når beton har stået et par dage kan du mure op imod det der er pillet ned. Det ervigtig at fylde og presse fuger godt med fugeske.
Igen vente nogle dage så kan du lave 1 m til hver side af den søjle som du har lavet. Nye stykker armeringsjern bindes med ståltråd  sammen med de 15 cm spidser der stikker ud. Murerpap svejse sammen på de 5 cm der stikker ud. Enten brændes sammen, eller med tagtæt eller andet egnet materiale.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det “blot” et fugtproblem og ikke dik sokkel der er galt med?
Jeg læser det som om at du vil have murerpap ind under mursten for at standse fugt.

Søren O
Så må det være elmands opskrift du skal bruge.

Søren O
Hejsa igen
Har lige fået banket puds af væggen og den ser sådan ud 😳😳mange af stenene sidder løse
Sådan noget pis 😨😨😨
Det ser ret normalt ud for gamle huse. Pudslaget er en del af styrken i den slags mur.  
Du kan nok med fordel pudse det op inden du understøber.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis