Granitskærver i stedet for græs

Hejsa,
Jeg har et areal langs siden på mit hus (nord/nordøst-vendt), hvor der desuden ikke kommer ret meget lys pga. en høj hæk. Dertil kommer, at der har været et par utætheder i tagrenderne - tidligere ejer har ikke fået dem fisket, så der er også nogle fordybninger der hvor vandet har ramt jorden. Det er i det hele taget ikke særlig pænt og græsbelægningen består efterhånden mere af mos. Det er også vådt og ret blødt i overfladen, så f.eks. stigen synker et par cm ned i græsset, når man renser tagrender.
Vi har besluttet os for, at der ikke længere skal være græs/mos på arealet, men da det ikke får sol - og da vi kun bruger til til gennemgang af og til, så vil vi ikke bruge penge på fliser. Vi har fjernet græsset og skal nu videre.

Vi har tænkt at lægge granitskærver, men er i tvivl om underlaget. Kan vi - som nu - nøjes med at grave et par cm ned indtil jorden er fast og så lægge granitskærver direkte ovenpå fiberdug, eller skal vi have stabilgrus, afretningssand og pladevibreret før det kan lade sig gøre?

Jeg er også i tvivl om hældning fra hus, når man har granitskærver. Har set et par tråde, hvor folk skriver, at hældningen ikke er så vigtig, da granitskærver leder vandet ned i jorden og ikke ind mod huset. Alternativt, så skal jeg vel have gang i et endnu større gravearbejde, så jeg får den korrekte hældning væk fra hus (er det 1,5 cm. pr. meter?)

Jeg håber, der er et par gør det selv-typer, der kan give deres besyv med. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen til.
 Hvis du ikke skal andet end at gå på det, er det helt fint bare at udlægge dug og smide 4-6 cm tykt lag granit ovenpå.

Jeg har sidste år lavet en "corona-have" og her blev dugen rullet direkte ud på græsset, dog fjernede jeg enkelte steder græs og jord, for at skabe "bakker og dale".
Der har været enkelte stædige græsstrå der fik møvet sig vej op igennem samlingerne i dugen, men det var ikke mange, og ikke noget der står i kontrast til at skulle fjerne græstørven over det hele.
   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vores indkørsel til bil blev lavet kun med 10 cm granitskærver på dug uden stabil grus eller andet under og har fungeret fint i snart 10 år. Jeg vil sige at hvis i vil undgå ukrudt så gå op i 10 cm. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 07-03-2021 14:20:17

Vores indkørsel til bil blev lavet kun med 10 cm granitskærver på dug uden stabil grus eller andet under og har fungeret fint i snart 10 år. Jeg vil sige at hvis i vil undgå ukrudt så gå op i 10 cm. 

 Kan du smide et foto ind af, hvordan det ser ud efter 10 år? Overvejer selv granit i indkørslen 


Mvh. Christian M
 

Det bliver i morgen 😅😊

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis