Nedtagning af gammel vippeport

Hej
Jeg skal have pillet en gammel vippeport ned.
Hvordan fjerner jeg de to store fjedre uden de flyver afsted?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det 30 år siden jeg bortfjernede vores vippeport, men er fjederne ikke uden spænd når porten er oppe?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Som Kovas skriver, Helt op og fjedre er stort set løse. Så skruer du justerings skruen ud nederst underfjedre og inden den når slut så er de helt løse.
Men nu skal du være opmærksom på at din port ingen modstand møder hvis den skulle rulle ned. Så tag dine forholdsregler med skruetvinge eller andet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og pas på. En bekenet skulle afmonterer sådan en. Han fik den lige i ansigtet. Det kan gå voldsomt for sig 

Mvh. Christian M
 

Nu er den viste port heldigvis ikke så tung. Du kan forsigtig bære den til lukket position og så skille resten ad der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 07-03-2021 15:36:07

Nu er den viste port heldigvis ikke så tung. Du kan forsigtig bære den til lukket position og så skille resten ad der. 

 Problemet er bare at han ikke kan åbne porten. jeg kan ikke se det for mig så jeg ved ikke hvad man gør når den ikke kan åbnes.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Åh undskyld den del med at den sidder fast så jeg ikke.
Så ville jeg nok lave en skærm over fjeder. Det kan være et par brædder  40 -50 cm lange der skrues sammen. De skrues så på et stykke oppe på port karmen så fjeder er lukket lidt inde oppe midt på. Så må denne slækkes med et brag og kommer ikke til at flyve nogen steder. 
Da skruer m.m. så sikkert er rustne ville jeg skære nederste del af med en lille vinkelsliber. Når jeg skriver lille så er det fordi den store kan opføre sig skadelig hvis klingen pludselig bliver klemt i en overskæring der vippes op. Den lille kan man som regel styre, og så skære på en måde så rillen åbner sig når fjeder trækker i emnet 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville sætte “stillads” op inde i garagen max. I højde med skinnerne. Så fjerne skinner og åbne porten og køre den ind over stilladset. Så får du aflastet fjedrene.

Søren O
Du kunne sætte en strop ind i fjederen ca 5-10 viklinger fra enden. Så tager du en lille kædetalje og strækker fjederen lidt mere så du fjerner belastningen på den ene ende. Nu kan du skære fjederen over i den ubelastede ende med en vinkel sliber og herefter fire ud på kædetaljen til hele fjederen er slap.
Afhængig af hvor meget træk der er i fjederen er der måske ikke nødvendig med talje men det kan måske gøres med et koben og en tamp snor.

Den med talje og snor tænkte jeg på, men det kan så nemt gå galt. Så en fjeder der udløses inde i beskytte kasse mener jeg er mere sikker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis