Omvendt ventilator?

Vi har et lille sydvendt kammer i vores sommerhus, som bliver meget varmt om sommeren. Jeg vil derfor gerne sætte en ventilator op, så der kan komme frisk luft ind. Det er ikke nok at åbne vinduet.
 Det burde jo ikke være så svært, men jeg kan ikke finde ventilatorer, der suger luft ind - kun ud🙃Så spørgsmålet er, hvor jeg finder en “omvendt” badeværelsesventilator?

Jeg har fundet én hos RS, men det er et industrimonster som både er stor, dyr og suger 1100 m3/h, så jeg gætter på at den også larmer. Det er et soverum, så støjniveau er vigtigt
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Køb en lille kanalventilator, så skal den bare vende så den suger luften ind...


Vi prøver igen, i morgen --
Det kan stort set alle typer vel bruges til. Hvis du monterer "sugeren" på ydersiden af huset så suger den den køligere luft ind. Du har også den mulighed at der kan indgå noget lyddæmpende i murens tykkelse.
En lille pæn hætte over den så kan det også se acceptabel ud

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-03-2021 10:51:57

Det kan stort set alle typer vel bruges til. Hvis du monterer "sugeren" på ydersiden af huset så suger den den køligere luft ind.
Det har jeg også overvejet, men tænker ikke de er lavet til at sidde ude og tåle vejret? Og så er det heller ikke det flotteste at have på terrassen.

 

Det er sådan set ligegyldigt om luftskiftet kommer ind den ene eller anden vej , sådan en ventilator bruger ca 40 W , og det er op i mod solens varme som er ca 1000 W varme pr m2 vandret plan , ,og sådan en ventilator vil ingen effekt have på inde temperaturen , åbn døre og vindue op vil virke lidt  bedre ..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Karl Smart.
Ventilatorens optagne effekt er ikke sammenlignelig med hvad solen giver. Hvis den sidder i skygge, eller tændes i kølige nætter, så giver det en mærkbar ændring.
Man kan også sige at der er længere til Norge end på cykel. ! ! !  Det er i samme boldgade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
karl smart skrev den 07-03-2021 11:15:12

Det er sådan set ligegyldigt om luftskiftet kommer ind den ene eller anden vej , sådan en ventilator bruger ca 40 W , og det er op i mod solens varme som er ca 1000 W varme pr m2 vandret plan , ,og sådan en ventilator vil ingen effekt have på inde temperaturen , åbn døre og vindue op vil virke lidt  bedre ..............

Det er ikke for luftskifte, men for afkøling. Den skal som Erik skriver køre om aftenen/natten, når udeluften er kølig. Om sommeren er der selv på varme dage sjældent over 18 gr om natten. Så er det væsentligt mere effektivt at hive den udeluft direkte ind end at hive 25gr varm luft fra resten af huset gennem værelset🙂 Så nej, retningen er bestemt ikke ligegyldig!

Det har jo været prøvet og det virker bare ikke , om en 40 W ventilator kører eller ej har ingen inflydelse på indetemperaturen . så skal du op i en ventilator på 400-500 W , så vil nattemperaturen inde falde noget .
Emnet har været op i 2-3 gange før , prøv om at du kan finde det så du ikke gentager alle fejlene...............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 07-03-2021 11:46:12

Det har jo været prøvet og det virker bare ikke , om en 40 W ventilator kører eller ej har ingen inflydelse på indetemperaturen . så skal du op i en ventilator på 400-500 W , så vil nattemperaturen inde falde noget .
Emnet har været op i 2-3 gange før , prøv om at du kan finde det så du ikke gentager alle fejlene...............

Jeg kan ikke finde de gamle emner du omtaler, men det virker intuitivt ulogisk. 

Hvis ventilatoren kan skifte luften 5 gange i timen (den jeg ser på er opgivet til 10x fritblæsende) hvordan kan det så undgå at reducere temperaturforskellen mellem de to sider? Hvis der ikke var nogen effekt ville man jo ikke behøve lave varmegenvinding I ventilationsanlæg?

Jeg tror jeg tager chancen og ofrer de 1000kr det koster at købe en ventilator og hastighedsstyring🙂
Det er ikke luften som har  akkumuleret varme  inde i et hus , men vægge lofter osv indbo tagflade osv som har optaget varme , så det er  disse overflader møbler og lign som skal afkøles og der skal virkelig meget kold luft til før det har en virkning , og det kan sådan en ventilator ikke gøre , 

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis