Omvendt ventilator?

Vi har et lille sydvendt kammer i vores sommerhus, som bliver meget varmt om sommeren. Jeg vil derfor gerne sætte en ventilator op, så der kan komme frisk luft ind. Det er ikke nok at åbne vinduet.
 Det burde jo ikke være så svært, men jeg kan ikke finde ventilatorer, der suger luft ind - kun ud🙃Så spørgsmålet er, hvor jeg finder en “omvendt” badeværelsesventilator?

Jeg har fundet én hos RS, men det er et industrimonster som både er stor, dyr og suger 1100 m3/h, så jeg gætter på at den også larmer. Det er et soverum, så støjniveau er vigtigt
Vi har et lille sydvendt kammer i vores sommerhus... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der sker meget ude i den virkelige verden, som ikke kan bortforklares med de store termo fysiske beregninger. Hvis luften føles køligere når man sidder der så er det allerede ok.
Selv en bordventilator føles dejlig fordi der er luftbevægelse, og det selv om skrivebordet ikke køles ned. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Og 22 gr, C føles dejligt varmt når temperaturen er opgående , men ubehageligt køligt når temperaturen er nedgående .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Det skal nok virke med en ventilator, det vil tage tid for loftet og væggene at overføre varmen til luften, derfor virker det med en ventilator, jeg bruger det selv på de varme vindstille sommeraftener

@Hensan; Der er ca. 2 meters lofthøjde, så sådan en fætter ville halshugge folk  Sammenligningen med varme lande kan jeg ikke se er særlig relevant - der er jo netop ...varmt... om natten

Tak for alle input! Jeg har bestilt en kanalventilator, og så må tiden vise, om den giver noget. Det giver mening at den ikke vil kunne fjerne den varme der er lagret i møbler m.m., men om ikke andet kan det være den kan give lidt bevægelse i luften og gøre så kropsvarmen ikke ligefrem øger temperaturen i løbet af natten  
Jeg skriver igen, når vi har en endelig dom!
Annonce
Hvis du laver en ventil i modsatte ende som ventilatoren, så kan du bruge en almindelig ventilator som suger ud, og så får du gennemtræk i rummet.
Ventilen hvor luften suges ind, skal jo så sidde i skyggen.

Vi prøver igen, i morgen --
Det har jeg prøvet  at forklare , og hvis det var se let at køle ned med med en lille ventilator , så ville det nok være standard i alle lejligheder huse osv . som bøver med varme om sommeren , 

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 08-03-2021 10:07:21

Det har jeg prøvet  at forklare , og hvis det var se let at køle ned med med en lille ventilator , så ville det nok være standard i alle lejligheder huse osv . som bøver med varme om sommeren ,

Jeg læser skam hvad I skriver og køber også argumenterne  

Men selv en lillebitte ændring vil være et plus og jeg har stadig svært ved at tro at køleeffekten er nul. Hvis den viser sig at være det alligevel ved jeg så hvorfor, men i så fald tænker jeg at det trods alt ikke skader - og så har udgiften til eksperimentet været overkommelig og ventilatoren kan evt. bruges et andet sted.

På længere sigt kommer der nok skodder for vinduet op til at tage solindfaldet i løbet af dagen, men det har lidt længere udsigter.

Jeg havde samme tanke med mit værksted/skur for nogle år siden. Der blev også meget varmt om sommeren. Så 2 ventilatorer, en der blæste ind, og en der sugede. Men endte også med at opgive, da konklusionen var det samme. Små ventilatorer kan ikke flytte nok luft. Og som andre også skriver, så er vægge, lofter, gulv, møbler, ja alt i rummet er varmt og skal køles ned. Så det er ikke nok, at luften skiftes, den nye luft vil blive opvarmet af rummets elementer.

Til sammenligning: Da vi for år siden tog campingvogn med til Italien i 25-30 graders varme blev problemet med at sove om natten i varmen løst ved at alle vinduer i vognen stod åbne 24/7 og så stod der en stor bordventilator i et af vinduerne og blæste den (lidt) kølere luft udefra ind i vognen. Det gik lige, men var bestemt ikke optimalt. Ja aircon var løsningen.

Så jeg tror desværre også, du vil blive skuffet med den skitserede løsning.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også