Delvis ny mur til maskinhus fra 1920

Mit maskinhus anno 1920 har altid haft dårligt murværk - sikkert på grund af mangel på passende sokkel.
Her i år er det blevet markant værre - muren mellem de 2 vinduer i gavlen bliver kun holdt på plads af udhænget, så jeg må have det fixet.
Sikkert bedst at rage ned og bygge nyt, men det virker lidt uoverkommeligt - der står blot en traktor der bruges 2 gange årligt.
Jeg tænker at understøtte taget, og så vælte gavlen inkl muren til første og med første vindue.
På den anden side væltes den ind til porten - se billeder.

Jeg tænker at fjerne mur og evt sokkel, og så grave 90cm ned - beton i, 2 lag funda-blokke med jernarmering  og så bygge muren op med leca-blokke - afsluttet med puds og cempexo murmaling.

Hvad siger panelet til fremgangsmåden - er der andre løsningsforslag til fornuftige penge?
Ser frem til at høre fra jer :)
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kommer ofte forbi et hus hvor man også har et udhus med skæve vægge. her er der muret/støbt nogle støtter vinkelret på væggen. Jeg formoder at de er grundig funderet så det ikke skrider. Man slipper for at rage en masse ned. det er bare et forslag.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det kan du sagtens gøre det du beskriver. Du skal jo selvfølgelig huske at det stort set altid vil arbejde i den samling du det bliver i bagvæggen.

I soklen ville jeg lave en ø 12 armering i bunden og i toppen. Få det til og passe med en funda blok ved terræn, murpap ovenpå og så bare en 15 cm blok og bare opad. 

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Du tænker nok på en enkeltstens mur med 15 eller 20 cm lecablokke. Man kan forstærke muren ved at lave den dobbelt så tyk i en søjle på midten. Altså vende en lecablok vinkelret ind i rummet. Med fortanding så den går igennem muren hveranden skifte

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for de gode indlæg!
En støtte på den gamle mur dur ikke - løbet er kørt, men ideen er jo god.

Fiaght - du tænker således beton og et lag armeret fundablok ender i ca 90 og så ved terræn, eller blot et lag armeret fundablok over terræn - på de 90cm beton?
Murpappet - har læst om det andetsteds. Synes det virker lidt underligt at muren står på pappet uden at hæfte til soklen - er det normal praksis? :)

elmand - god ide med forstærkningen indvendigt - den tager jeg nok til efterretning!
Når man laver fundament så graves en passende bred grøft ned i 90 cm dybde. Der fyldes så beton i, op til kanten ELLER passende stykke under kanten så der er plads til fundablok. Fundablok overkant er så det samme som gulvhøjde. 
Men i dit tilfælde ville jeg da blot støbe op til kanten og så starte derfra med leca blokke. Din gulvhøjde er sikkert det samme som terræn.
Ja det er korrekt at murerpap blot lægges på sokkel, og så starter man muren over pappet. Det er faktisk så meget vedhæftning der holder en mur. Det er mere hjørnerne altså tilstødende mure. Og så den forstærkning som jeg tidligere har omtalt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Ok - så noget armering i betonen, og så droppe fundablokkene. Det bliver det jo lidt nemmere af, selv om en fundablok vist næsten er billigere end en leca :)

Er der et godt råd ang. fastgørelse af tagkonstruktionen - med andre ord - hvad gør jeg i toppen :)

Hip Hip Hurra på billedet øverst ses netop sådan en forstærkning i muren som jeg omtaler.
Du bør have trækbånd støbet med ned i sokkel, sømmet op på muren før pudslag og så fastgøre det til tagrem. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Altså du fjerner de gamle vægge. Taget understøttes 1-2 meter inde. Så graver du en rende efter en snor med en håndskovl eller lignende redskab ( det giver en sund tørst). Så ligges der en ø12 armeringsjern i bunden overlap på 50 cm. Så fyldes der beton i randen op til ca terræn måske lidt under afhængig af bredden af renden i toppen. Der sættes så en fundablok efter en snor hele vejen rundt og den skal passe med den gamle væg. Dagen efter støbes blokkene ud med beton, hvis en blok ikke kommer 10 cm over terræn sætter du bare 2 i forbandt. Murpap og så skal der bare stables lecablokke ovenpå. Du kan støbe et vindtrækbånd i siderne af bygningen. Så skal det bare pudses og kalkes så er det klar til nye eventyr.

P.s jeg tror faktisk godt jeg ved hvor du bor henne ligner et sted jeg kører forbi når jeg skal til bageren og sender du en privat besked vil jeg gerne komme forbi IRL og give råd

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis