Opbygning af højbed

Hej LDS.
Jeg skal have bygget et par højbede som skal indeholde grøntsager og urter, og skal derfor ikke have trykimprægneret træ, men har læst jeg skal bruge lærk, men i jem og fix kan jeg kun finde nedenstående og det gælder også andre byggemarkereder:
https://www.jemogfix.dk/laerk-terrassebraedder-32-x-125-mm-x-4-meter/4108/9057287/ 

Jeg kan ikke finde nogen stolper som ikke er trykimprægneret, men kan man bruge en lægte eller reglar som er ubehandlet?
https://www.jemogfix.dk/ubehandlet-trae/140101/ kan noget af det ubehandlet træ her bruges eller skal jeg man sætte to terrasse brædder sammen?

Og vil det være godt hvis man sætte en ukrudsdug fast i højbedet. ?
Vil det være bedst hvis man graver stolperne ned eller skal man bare sætte dem på murpap, så de kan stå på jorden ?
Og skal man have en stolpe pr meter og en tværstiver i midten eller hvad vil i anbefale, så det kan holde ?

Kasserne vil have følgende mål
1. (L: 3m B: 1m H: 70cm)
2. (L: 4m B: 1m H: 70cm)

Jeg har ikke nogen viden om træ, så håber i vil hjælpe mig her. Tak. 😀
Hej LDS. Jeg skal have bygget et par højbede som... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I princippet kan man bare dyrke i Morten Korch (byg)halmballer - så har man et "højbed" der endda er fri for ukrudt og de fleste skadedyr.    
Rantzau skrev den 09-03-2021 17:05:41

... bortset fra mus.   

 Dem tager hønsene.   

Den er go' nok. Jeg har set en høne hakke en mus ihjel - jeg skulle gnide øjnene før jeg troede det.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for de mange svar 😂

Jeg har nu købt terrasse brædder i sibirisk lærk hos Jem og fix og reglar (45x95) i sibirisk lærk hos Silvan
Jeg beklæder dem indvendig med en ukrudts dug har læst det skulle være godt. 

Men hvilken olie vil være godt at give træet, så de kasser står pænt og ikke bliver grå med tiden ?. 😀
Bemærk der skal være grøntsager i de kassser her.
Jeg har nu bygget højbedene færdige. 😀
Har beklædt dem med fibertex dug inde i og under.
Stolperne står på fliser, så jeg mindsker jordkontakt. 

Her er et par billeder:
En på 4 meter  En kasse på 3 meter  
Hvis du stadig vil give træet olie så brug træolie eller linolie. Men forvent at du skal opfriske det løbende for at holde udseendet 

Ask
Vi tror vi beholder det uden. Har læst man godt kan det. 
Så bliver træet bare grålig. 😀

god held med dyrkningen, grundlaget ser godt ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis