Efterisolering af loft og rør

Hej,
Jeg har kigget lidt rundt på forummet, og fandt ikke rigtig svar på følgende spørgsmål.
 
Først lige hurtig om projektet: Skal efterisolere et gammel loft i stuehuset, der ligger ca. 100mm rockwool isolering direkte på det gamle loft, altså ingen dampspærre, dog er isoleringen trampet godt og grundig i stykker nogle steder, da der ikke har været gangbro til renselem på skorsten. De fleste varmerør er isoleret på loftet med lidt sten/glasuld af ældre dato, med pap og ståltråd viklet omkring, men det har begrænset virkning, da man sagtes kan mærke varmen igennem.

Spørgsmål 1.
Kan det svare sig at fjerne den gamle rørisolering, for at putte nye rørskåle på, eller er den gamle tilstrækkelig så længe den er intakt? Alle rør ligger pt. imellem isoleringsbattsne så der er ca. 50mm under og over. Kan det svare sig at skifte rørisoleringen, da jeg planlægger at smide 195mm glasuld oven på den eksisterende isolering. (se billede)
Spørgsmål 2.Hvor meget effekt har den gamle isolering, hvis den ikke er trampet istykker, eller måren har flået det itu.Kan det svare sig at skifte den ud, så al isolering er ny, eller er det ligeså godt gammel som nyt?

Spørgsmål 3.
Jeg har en regulær rotterede af varmerør et sted, hvor det vil være næsten umulig at putte rørskåle på, hvad er den bedste måde at isolere disse rør (se billede), kan man vikle rockwool om, eller findes der noget bedre?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis den gamle isolering er intakt så virker den fint som det nye. Men den skal være skåret omhyggelig osv.. Der hvor det er trådt sammen skal det skiftes ud.
Du skal huske at det er godt med vindspærre fra ydermuren og lodret op imod taget, Denne vindspærre knækkes og føres 20 - 30 cm op langs taget på sådan en måde at der er mindst 50 mm plads til luft der skal kunne komme op fra udhæng. OG der skal være et par sprækker hen i udhæng så der sammenlagt er mindst 1,5 cm luft i hele husets længde og i begge sider.
Hvis du tænker skum rørskåle til dine varmerør så er det ikke spor bedre end det du har nu hvor det ser bedst ud. Du bør bruge isover eller rockwool rørisolering og hvis der er plads i 40 - 50 mm godstykkelse. Det skal tapes tæt ved samlinger og i hjørnetilskæringer m.m. Det findes sølvfolie tape til formålet LINK til eksempel
Du kan godt vikle isover på ( jeg mener det er mest fleksibel) hvor det er vanskelig. Og det er ikke så vigtig om frem og retur bliver 100% adskilt hele vejen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis