Bærene beton?

Hej LDS.

Hvordan finder jeg ud af om betonen over murestene er bærende eller ej?
Jeg kunne godt tænke mig at fjerne murestenen og blot lade betonkanten stå alene tilbage og derved få lidt ekstra porthøjde

Betonkanten er resterne af det gamle stål armeret beton tag, og her kunne det godt klare spændet på 3 x 8 meter.
Så min tanke er det selvfølgelig også kan holde sig selv her, hvor porthullet kun er 2,4 meter bredt.
Betonkanten er cirka 10 cm høj og 30 cm dyb.

Fugerne på murestene er dårlige og har sluppet, og jeg kan ikke se tegn på der skulle være jern i murestenene.

Det er iøvrigt blot et let pap tag der kommer over.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er jern i murstenene, Ja så er det jo nok betonbjælken der bærer, selvom den ser lidt lille ud og af tvivlsom kvalitet. Men det holder jo og stabiliteten bliver ikke forringet af at fjerne de ophængte mursten- tværtimod
Man kan lige ane på billedet at murstenene i midten har sluppet betonen og buer en smule ned af.

Hvordan kan jeg være helt sikker på der ikke er jern i stenen? Ud over jeg visuelt ikke kan se det, men det er vel også kun fordi det ikke er rusten, hvis det overhovedet er der?
Kunne du ikke bare fjerne det hele og ligge en Hen 140 bjælke ind i stedet for. Hvis den er galvaniseret kan jo støbe omkring den. Ellers kan du jo beklæde den som udhænget

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis