Fundament

Hejsa. Jeg skal til at lave en tilbygning og kan ikke finde ud af om jeg skal lave punktfundament eller randfundament? Har prøvet punktfundament før, så det hælder jeg til. Er der nogen forskel i holdbarhed, når det kun er til trævægge og store foldedøre? Og er der nogen der kender gode guide til randfundamenter, hvis jeg skulle vælge dette?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Hvis det er en tilbygning til beboelse så er randfundament at foretrække. Så får du styr på isolering i terrændæk, radondug kan sættes på fundament og du kan holde rotter og mus ude fra dine gulve. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Man bruger kun punktfundamenter hvis der er dybdt til bæredygtige aflejringer (Med mindre man bygger skur
Hvad er der tegnet på dine godkendte byggeansøgningstegninger? 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
ev elmand skrev den 06-03-2021 16:46:24

Velkommen på lds
Hvis det er en tilbygning til beboelse så er randfundament at foretrække. Så får du styr på isolering i terrændæk, radondug kan sættes på fundament og du kan holde rotter og mus ude fra dine gulve. 

 Ja det er til beboelse. Er der nogen forskel i forhold til holdbarhed og styrke, når der er en forholdvis let konstruktion? Hvordan ved man hvor meget de forskellige fundamenter kan holde til? Og ved du hvad prisforskellen evt er?

Annonce
Jonathanhandyman skrev den 06-03-2021 19:27:57

Man bruger kun punktfundamenter hvis der er dybdt til bæredygtige aflejringer (Med mindre man bygger skur

 Tak for svar:-) Jeg skal vel ned til 90-100 med begge fundament typer? Har ikke fået en jordbundsprøve endnu, så ved ikke hvordan undergrunden er

Bygningskonstruktør skrev den 06-03-2021 19:31:05

Hvad er der tegnet på dine godkendte byggeansøgningstegninger? 

 Hej og tak for svar:-) Der har jeg ikke angivet fundament type. Søger i københavns kommune og umiddelbart har der ikke været krav til det endnu. Men den er heller ikke godkendt endnu:-)

Jeg kender ikke prisforskel, da jeg ingen viden har om din tilbygning. Ved punktfundamenter kan jeg ikke se hvilken løsning man har på afslutning af isolering, radondug og meget andet. Hvor slutter huset og hvor begynder " haven"
Jeg ville helt klart lave randfundament. Det er også kendt system, og der behøver man ikke så meget baregning på bæreevne.
Kun ved særlig løs bund ( f.eks. mosebund ) kan der blive tale om undersøgelse af det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 07-03-2021 11:15:41

Jeg kender ikke prisforskel, da jeg ingen viden har om din tilbygning. Ved punktfundamenter kan jeg ikke se hvilken løsning man har på afslutning af isolering, radondug og meget andet. Hvor slutter huset og hvor begynder " haven"
Jeg ville helt klart lave randfundament. Det er også kendt system, og der behøver man ikke så meget baregning på bæreevne.
Kun ved særlig løs bund ( f.eks. mosebund ) kan der blive tale om undersøgelse af det. 

 Hej og tak for svar:-) Nej selvfølgelig kan det være svært. Det var mere om man kan sige noget om en generel kvm prisforskel. Ved punktfundament havde jeg tænkt at lægge 100X200 som rem og så lægge isoleringen i dette plus 100 mm ovenpå. Og så udluftning nedenunder som radon sikring. Og så have 100-150 mm luft under dækket til jorden og lade dette være forskellen mellem have og fundament. Hvis man går efter randfundament er der så krav til tykkelsen på selve det lag der udgør bunden? Altså den beton og armering der udgør gulvet mellem selve randfundamentet?

Din beskrivelse ligner lidt kolonihave systemet, og når dit hus må være så højt oppe kan det være ok. Du skal dog tænke på noget bund i din konstruktion så det ikke invaderes af mus m.m.
Når man laver traditionel bund så graver man grøft ca. 40 cm bred hele vejen rundt, Fylder beton i indtil der mangler ca. 40 eller 60 cm op til gulvhøjde / GH. ( afhængig af sokkelhøjde ) Den øverste del af sokkel mures så op i leca therm blokke. Det er leca yderst og inderst med flamingo skum i midten. Så udgraves inden for sokkel og der lægges isolering op til ca. 10 -11 cm fra GH. Der udstøbes så med beton op til GH ( minus gulvbelægnings tykkelse )
I denne betonplade lægges rionet, gulvvarme og radondug. Da beton pladen anses for radon tæt er det kun støbeskel ude ved sokkel der skal radon sikres.
Vil man undgå beton så kan man lave flydende gulv. Der bruges så flamingo isolering med ekstra trykstyrke, og gulvspånplader over. Her skal der være radon dug på hele gulvfladen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis