Loft til kip med synlige spær i garage

Hej med jer,

Vi købte sidste år hus, og til huset er en fin garage som jeg gerne vil lave om til værksted. Det er giver en masse spørgsmål, som jeg måske håber i kan hjælpe med at opklarer. Jeg håber at kunne lave så meget så muligt selv, men betaler mig også gerne fra det - hvis der er noget i absolut ikke vil anbefale at gøre selv.

Den første store udfordring jeg vil kaste mig ud i er loftet/taget. Der er pt. lavt loft med et eternittag lagt ovenpå en gitterspærskonstruktion. Her vil jeg rigtigt gerne have åbnet op, og jeg tænker at bevarer de nuværende bjælker synlige, male dem (det vil alligevel give rigtigt meget lys), og så kan de også opbevares lidt små brædder mv. på dem. Det jeg så ikke kan gemmenskue er hvad der skal laves på undersiden af taget (og om jeg kan slippe afsted med det uden at skifte tag. Min intuition siger mig at der skal afskærmes for vinden, isoleres og sættes dampspærre på. Og så naturligvis afsluttes med gips plader eller ligende. Er der nogen der kan komme med et præcist bud på hvad jeg skal gøre? og kan dette gøres uden at får beregnet på noget? 

Udover at åbne op, så overvejer jeg også at sætte en eller to ovenlys vinduer i, for a få endnu mere lys. Skal jeg have nogen til at beregne på om det kan lade sig gøre? Og er det overkommeligt at gøre selv?

På forhånd tak. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bare tage loftet ned og isolere samt sætte nyt loft op under spærene. Der skal ikke beregnes eller anmeldes til kommune.
Når det er Eternit tag så er der ikke behov for undertag, og det hele kan laves nedefra. Undtagen ovenlys vinduer.
Det med vinden er ret vigtig at have styr på. Der skal være 50 mm plads over din isolering og op til lægter, ( Jeg snyder godt nok lidt når det er eternit bølger), idet jeg regner med at der også kan suse luft op i bølgerne.
Så skal der være åben i begge sider enten under udhæng eller under tagrene afhængig af hvordan det er lavet. Når det blot er en garagemener jeg godt det kan blæse ind i den en side og ud i den anden, så der ikke nødvendigvis er brug for udluftning i kip. 
Der må gerne lukkes vindtæt imod kanten af isolering i siderne så blæsten ikek står ind under isolering. men kun så der stadig er de 5 cm plads opad. Det kan være med stykker tynd krydsfinerplade, pladebats eller WIN win plader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Ev Elmand,

Tak for svaret. Bare så jeg er helt sikkert, så ingen vindpap f.eks.? Og skal der være 50mm fra isoleringen op til tagplader eller op til spærrene?

Jeg har været oppe og tage et par billeder under taget, ved ikke om det har relevant.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
På sidste billede ses ikke en sprække i udhængs brædder. Men det kan også være fugleklodser der sidder i i tagpladers buer. De kan være indrettet så der er ventilation omkring dem.
Reglen er 50 mm fra isolering og op til lægter. Og ingen vindpap.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også