Badeværelsegulv

Hej,
Jeg er i gang med at renovere en del af vores hus, hvor vi etablerer nyt betongulv og gulvvarme. Et af rummene er et badeværelse på 4 m2 (2x2 meter).

Jeg skal selv støbe gulvet. VVSéren siger, at badeværelse gulvet skal være lavere end de omkringliggende rums gulv.

Men er det nok at brusenichen i badeværelset er under med dertilhørende fald, eller skal hele badeværelsesgulvet være under niveau i forhold til de tilstødende rum?

Jeg ville jo gerne hvis gulvet flugtede med de omkringliggende og at faldet kun er i brusenichen, men er dette tilladt?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er principielt ikke helt rigtig som din VVS siger. Men det giver alligevel mening for der er en 3 cm kar regel 
Reglen er at badeværelses gulvet skal være lavet vandtæt som et kar. ( ud over vandtæt membran andre steder) Og på sådan en måde at der kan stå 3 cm vand over afløbet før vandet løber ud i tilstødende rum. Så hvis det er muligt kan du have samme højde ved døren som i tilstødende rum, lidt fald hen imod bruseniche og så resten fald i brusenichen. Minimum i alt 3 cm. Gerne lidt mere. 
Er det ikke muligt må der være en vandtæt kant op ved dørtrin så de 3 cm kan opnås.
Man må altså gerne "gå op i " badeværelse bare der kan stå 3 cm vand over rist inden det løber ud i tilstødende rum.
Har du opkant før bruseniche så gælder 3 cm regel også for det afløb der skal være i den øvrige del af badeværelse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 06-03-2021 01:13:30

Det er principielt ikke helt rigtig som din VVS siger. Men det giver alligevel mening for der er en 3 cm kar regel
Reglen er at badeværelses gulvet skal være lavet vandtæt som et kar. ( ud over vandtæt membran andre steder) Og på sådan en måde at der kan stå 3 cm vand over afløbet før vandet løber ud i tilstødende rum. Så hvis det er muligt kan du have samme højde ved døren som i tilstødende rum, lidt fald hen imod bruseniche og så resten fald i brusenichen. Minimum i alt 3 cm. Gerne lidt mere.
Er det ikke muligt må der være en vandtæt kant op ved dørtrin så de 3 cm kan opnås.
Man må altså gerne "gå op i " badeværelse bare der kan stå 3 cm vand over rist inden det løber ud i tilstødende rum.
Har du opkant før bruseniche så gælder 3 cm regel også for det afløb der skal være i den øvrige del af badeværelse. 

 Der er kun ét afløb, da vaskens afløb er tilkoblet unidrain. VVS'eren siger det er ok, da unidrain vil være hovedafløbet og der vil være nedkant i bruseniche. 

Ok, så jeg kan godt støbe badeværelsesgulvet højere end de resterende gulve, så længe jeg overholder 3 cm reglen.
  1. Ift dit sidste spørgsmål så må du ikke kun have fald i brusenichen. Hele dit gulv skal have fald mod afløbet. Du må ikke lave det vandret (i så lille et badeværelse). Og har brusenichen fast rumdeler til gulvet bør/skal faldet lede vand forbi dette.

Mvh Troels
TRRA skrev den 06-03-2021 09:51:40

  1. Ift dit sidste spørgsmål så må du ikke kun have fald i brusenichen. Hele dit gulv skal have fald mod afløbet. Du må ikke lave det vandret (i så lille et badeværelse). Og har brusenichen fast rumdeler til gulvet bør/skal faldet lede vand forbi dette.

 Tanken var layout som vist på billedet.

Som jeg hører dig, kan det være et problem da jeg har 2 rumdeler?

Med 1 afløb og vaskens udløb løber hen til denne er det helt ok. Hvis vasken udløb kommer ind i Unidrain OVER vandlås, så behøver du ikke vandlås under håndvask.
Jeg ville for en sikkerheds skyld lave ca. 4 cm så du er sikker på at dine fliser m.m. Ikke "spiser" for meget. Det ville være ærgerlig hvis en kontrol kun siger 2,8 cm  
Rumdelere kan jo være glasvægge som der er lidt plads under, Ellers må gulvets fald laves så vandet løber ud imod fald retning midt på gulvet. Bare ganske lidt 0,5 cm pr m. Det kan dog blive et problem at få fald uden at fliser får kanter over opad hvis i vælger store fliser. 30 x 30 cm eller mere.
Der er en lille lempelse ang. fald på hele gulvet hvis badeværelse er direkte på terræn dæk. Altså i nederste /stueetage. Så må dele af gulvet godt være vandret. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 06-03-2021 16:01:42

Med 1 afløb og vaskens udløb løber hen til denne er det helt ok. Hvis vasken udløb kommer ind i Unidrain OVER vandlås, så behøver du ikke vandlås under håndvask.
Jeg ville for en sikkerheds skyld lave ca. 4 cm så du er sikker på at dine fliser m.m. Ikke "spiser" for meget. Det ville være ærgerlig hvis en kontrol kun siger 2,8 cm  
Rumdelere kan jo være glasvægge som der er lidt plads under, Ellers må gulvets fald laves så vandet løber ud imod fald retning midt på gulvet. Bare ganske lidt 0,5 cm pr m. Det kan dog blive et problem at få fald uden at fliser får kanter over opad hvis i vælger store fliser. 30 x 30 cm eller mere.
Der er en lille lempelse ang. fald på hele gulvet hvis badeværelse er direkte på terræn dæk. Altså i nederste /stueetage. Så må dele af gulvet godt være vandret. 

 VVS'eren har nævnt det med vandlås. Vi vælger nok vandlås under vask for at undgå lugt fra afløb mellem unidrain og vask.

Angående fald og rumdelere. Min løsning, som var med rumdelere af multiplader fra gulv, gør at der skal være mindre fald ud mod midten så vandet kan løbe ind i åbningen til brusenichen. Og at jeg skal forvente at dette kan være svært at opnå eller gøre pænt med større fliser?

Og hvis jeg anvender glassider hvor der er luft ved gulvet, så vil jeg kunne nøjes med at sikre nemmere fald mod afløb?
Du kan godt opnå fald med de større fliser, men du skal holde dig til meget lav fald. Fliser kan naturligvis ikke bøjes. Så en 60 cm lang og lige flise vil jo hæve sig lidt op fra gulvet på midten, og derved lave en lille kant imod de 2 nabofliser som har hjørner midt på eller 1/3 inde hvordan du lige laver det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis