Gødning

Min plæne ser noget sørgelig ud.. Jeg synes umiddelbart det er en jungle det med gødning.. hvad gør i andre. Giver i både kalk og npk gødning. Og i så fald hvilken sammensætning?? Skal jeg fjerne mos inden jeg gøder eller kan jeg blot gøde? 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fjerner moset hvert år og så smider jeg lidt frø ud sammen med gødningen fra Jem og fix og min plæne er perfekt. Det gør jeg ca. Midt marts slut marts når natte frosten er væk.

Bruger denne gødning https://www.jemogfix.dk/groenne-fingre-plaenegoedning-17-kg/2182/9046969/
Alle plæner ser dårlige ud lige nu. Om der skal tilføres kalk skal man faktisk have undersøgt om der er behov for. Man kan tage prøver af jorden og indsende igennem haveforeninger eller planteskoler. Så kan man få en kalkningsplan for en årrække. Men de fleste plæner er i underskud med kalk da der altid sker en forsuring af jorden. Prøver tager man ved at stikke et jernrør og tømme indhold ud i en spand. Det gøres flere steder og man blander det godt sammen og udtager så ca. 1 kg af blandingen i en plastpose.
Jeg har mos i plænen om foråret. Og det er det samme om jeg har fjernet det året før. Der bliver gødet sidst i marts og så igen noget senere. Men allerede i Maj måned er mos stort set væk, det bliver gult efter første regnvejr i April. Så gødning fremmer græs væksten og hæmmer mosvæksten. Ligeledes tager mosset skade hvis det er en robot der kører over plæner hver dag, og hvis ungerne får lov at spille fodbold me´m.m. Da færdsel på mos også sætter det tilbage.
Jeg giver kalk hver 3. eller hver 2. år om efteråret. Hvis man fjerner græsset fra plænen når man slår den så skal der tilføres ekstra gødning, da det er en udpining af jorden.
Her er LINK til En vejledning fra en af planteskolerne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis