Fjerne celotex på ydervægge

Hej,

Jeg bor i et ældre murstenshus (1933) hvor der er opsat celotex og savsmuldstapet på alle ydermure. Det vil jeg af gode grunde gerne fjerne, samtidig med at jeg konverterer listelofter til gipslofter. Muren er opbygget på følgende måde (indefra):
  • Savsmuldstapet
  • Celotex
  • Puds (ringe forfatning)
  • Mursten
  • Papiruld i hulrun
  • Mursten 
Men spørgsmålet er så... Kan jeg fjerne celotexen og sætte en ny plade op, eks gips. Eller er jeg nødt til at få pudset væggen op igen fra bunden?

Hvordan fjerner jeg celotex nemmest?

Min bekymring går især på fugtforhold ved opsætning af en plade på muren. 

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Cellotex plader stikker du koben, lægtehammer eller andet voldsomt ind igennem. Så rives det ned i stumper. De sidder sikkert på nogle halvrådne smalle forskallings brædder. De skal også tages ned. Ligeledes skal eventuel gammel tapet og tapetklister helst fjernes også.
Gips er faktisk ikke det bedste hvis du tænker skimmel m.m. Og i sig selv isolerer det ikke noget. Pappet på gips plader kan indeholde svampe sporer er kan danne grobund hvis der opstår fugt.
Der findes porebeton ( multiplader ) med en ret god isolerings evne. Men vil di lidt mere så er alternativet fibergips på stållægter. Men højst 50 mm så skulle der ikke være den store risiko. Husk at få elinstallationer ført med ud, eller få lavet nogle nye stikkontakter når chancen er der.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak 🙂

Tænkte heller ikke gips ville være en holdbar løsning ift fugt/skimmel (har set nogle grælle eksempeler).

Ville du fuldlime porerbetonen op?
Mht. fibergips - god idé. Isolering mellem væg og plader? I så fald skal jeg så have en dampspærre op?

Hvad laver GDS'eren når han har fri? Lige vater'passer ham. ba dum tsss.
 tæt. jeg ville nok bruge dampspærre på den varme side. Den må sidde 1/3 inde i isolering, men det jo svært at regne ud hvor det præcis er med hulmur, indermur, og ekstra isolering. Så det sikre er at montere den helt inde imod den varme side. Så må der bruges Air stikkontakt dåser som kan afsluttes dampspærre

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis