Tag

Hej. Jeg har lagt tag på huset selv. Og nå jeg så kommer til det sidste række tegl. Så passer det i bunden, hvor teglen hænger 4 cm ud over murstenen. Men når jeg så når op på toppen. Så kan teglen ikke være der. Der mangler simpelthen er par cm. Vh Rebekka. 
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du giver os ikke meget at arbejde med her...
Hvad med den næstsidste række...? Hvad gør den?
Er lægteafstand korrekt?
Du kan godt afkorte øverste række tegl, men nogen gange kan teglsten godt gå lidt mere ned over hinanden. Afkortning  kan du kun i underkant af øverste række teglsten. Den øverste kant på teglsten indeholder den hage som skal hvile på lægten. Hvis denne skæres af så   .
Så øverste lægte skal flyttes de 2 cm ned så denne række kan være der. imod toppen, så må underkant tilpasses. på disse sten .
Ofte kan man redde det ved at alle lægteafstande skubbes en smule ned Men det er lidt sent når hele taget er lagt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej. Lægterne ligger rigtig. Så godt som jeg nu kan,  men jeg er jo ikke udannet til dette.  Men det er mere som om muren går mere ud på toppen. Men det er mere om jeg skal have en professionel til lige at se det. Kan jeg sende bilder her ind? 

Det er de tre sidste rækker jeg kan se at det er mindre plads på toppen, en for neden

jeg har taget 12 rækker op for at jeg så skulle få de sidste par cm. Så lagde jeg dem så jeg fik 1 mm ekstra for hver sten. Altså så de ikke lå helt tæt i tæt. Alle sten er 40 cm uden om de 2 sidste rækker. De er 30cm

Her kan du se at teglen logger ud over kanten. Men den er virkelig banket på for at få dem ned. Men jeg syns så at teglene ikke ligger  i hak på de to sidste rækker. 
Annonce
Så det er i gavlen det går galt?
Har du målt op løbende, og slået kridtstreger?
Det er ikke til at styre uden streger at køre efter...
Så er det ikke op imod rygning de har 2 cm for meget, men sideværst.
Så kan du blive nødt til at flytte en stor del af dine tagsten. Det kan være de sidste 10 rækker der flyttes 2 mm i toppen med nr. 10 4 mm med nr. 9 o.s.v. indtil du kommer til yderste række som så får de 20 mm
Jeg lagde tag på for nogle år siden, og opdagede da jeg kom 3/4 hen at tagsten ikke lå så fint som jeg synes de skulle. De faldt ikke ordentlig i hak.
Jeg startede forfra og flyttede alle rækker, en lille smule så der blev plads til 1 række mere ude i siden.. Mine hjælpere mente godt nok at jeg måtte have fået solstik, men det var ikke muligt da det pis regnede. Nå men taget blev rigtig fint efter det, og jeg blev da også tør igen. 

Ok. Så jeg kan flytte kun den øverste række og så skubbe sammen dem som så kommer til at hænge for meget ud over murstenen. Det skal jeg da prøve. Er der nogen her inde der kan anbefale nogen som havde lyst til at give mig en hånd? Kan så klart betale. 
Du kan nok ikke helt nøjes med øverste række så bliver den nok svære at få til at ligge godt .
Som jeg forstår dig så bør de første ca. 10 rækker flyttes så taget stadig ligger på linje. De nederste kun nogle 1/10 mm og de øverste som skrevet 2 mm pr række og så summeret op.
Men hvis det medfører at de midterste rækker kommer for langt ud, så ville et kompromis kunne tænkes være det bedste
Så måske må du nøjes med at gøre det med de øverste 3-4 rækker hvis det er muren der drejer ud. Så må du leve med at tagstene drejer lidt når du flugter nedefra. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis