Er der fejl i denne central?

Hej!

Jeg kiggede under hjelmen på centralen i min andelsbolig, og undrer mig lidt over to 3x13A grupper. For mig at se er de ikke korrekt koblet -- eller?

Der er 1 fase til lejligheden, og 2 grupper markeret som 3x13A -- begge har fået den ene indkommende fase sløjfet ind således at den går til L1, L2 og L3. Grupperne har 5G2.5 ud til installationen.

Men må man det ? Det bør vel være 3 forskellige faser for ikke at overbelaste nullederen. Eller?

Der er vel ingen faseforskydning når det er samme fase.

Det ser således ud:

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er bestemt ikke optimalt at alt trækkes fra én fase.
Og med én fase kommer du til at have potentielt 3x fase strøm på en enkelt nulleder, hvilket ikke er ok. 

Elektronikteknikeren
Umiddelbart ser det ud til der kun er fremført 1 fase, så derfor er der sløjfet sådan.

Mvh Steen
STH skrev den 05-03-2021 21:45:12

Umiddelbart ser det ud til der kun er fremført 1 fase, så derfor er der sløjfet sådan.

Mvh Steen

 Nej, det vil jeg ikke mene er en valid grund. 

Så må man jo lave enkeltfasede grupper i stedet for at benytte flerfasede, og ditto kabler.

Man har udført installationen som om den var flerfaset, for så at koble den til en enfaset forsyning. Det er det der er noget juks. 

Elektronikteknikeren
Du bør klage til din boligforening, hvis den har vedligeholdelsen af installationen til og med gruppetavlen. Det burde ikke være lavet sådan af en aut. installatør.
I øvrigt ser det også ud til at RCD relæet er forbundet forkert, jeg er dog ikke helt sikker.

fase
Annonce
Desværre er centralen forventeligt beboerens ansvar, men det undrer mig at det ikke er opdaget ifm. elsynsrapport. Jeg mener, det tager 10 sekunder at åbne, og for en professionel burde det være indlysende at der er noget galt.

@S.Fabrin, kan du uddybe hvad du mener der er galt med HPFI ? Her er et billede af hele centralen hvis det gør en forskel

Når der kun er 1 fase ind i lejligheden så skal Hpfi relæ forbindes på den rigtige klemme for at prøveknappen virker. Selve sikkerheden i relæ er ok.
Så hvis du påvirker den blå knap og relæet falder ud så er den monteret korrekt. Vi kan ikke se det fordi billedet bliver lidt sløret ved forstørrelse så den fine diagram på relæet ikke er nem at aflæse.
Gregeren m.fl. :
Jeg kan ikke rigtig følge de andre i at det er noget juks. Man kan ikke forbinde 5 leder kabel til enfasede sikrings grupper. Det er lavet så det er forberedt til hvis der skulle komme flere faser frem til din lejlighed. Skulle man ellers nøjes med 3 leder frem til komfur, og så skifte kabel til den tid ? ? 
Til den tid skal både de hvide og de sorte ledninger under automatsikringer naturligvis monteres anderledes.
Så hoved problemet er at der kun er 1 fase ind i installationen. Der går jo ikke mere strøm i Nulleder end der kommer i faseleder. Og det her intet ed faseforskydning at gøre. Man må gå ud fra at sikring foran denne ude i fordeler boks svarer til kvadrat på fase og nulleder tilgang.
Så hvis i selv har vedligehold på gruppetavlen, så må bolig foreningen have FREM TIL gruppetavlen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ev elmand, hvis jeg læser det fine diagram, så er testknappen i en CDA440K koblet rigtigt. Og så vidt jeg husker fungerer den også. Checker lige i morgen

Det giver god mening at der er forberedt for 3 faser.

Mht. koblingen så svarer den altså lidt til et koblingspunkt med én fase ind, der derefter fortsætter ud til forskellige belastninger (køleskab, stikkontakt, etc). Da der max kan belastes 13A på den ene fase vil nullederen ikke kunne blive overbelastet. Er det rigtigt forstået? 
Ja det ser rigtig ud.
Og ja vent til i morgen, og ikke hvis der er børn eller ægtefælle der sidder med hjemmeskole/arbejde eller andet der kan forstyrres på modem eller wifi. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
RCD relæet er forbundet rigtigt. Det var svært at se på det første billede. Det øvrige er kommenteret.

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis